پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دو تمرین برای هدف گذاری توسط مدیران


دو تمرین برای هدف گذاری توسط مدیران
هدف ها انرژی لازم برای حرکت چرخ زندگی را تامین می کنند . اگر هدفها از میان بروند ، جایگزین شوند و یا بدتر از همه ، مردود شمرده شوند، مدیران همه انگیزه های خود را برای یادگیری یا تغییر از دست خواهند داد.هدفها ی یک مدیر باید مبتنی بر هدفهای گروه ، سازمان و اجتماع و در راستای نیازها و قابلیت های خود و زیر مجموعه اش باشد
هدف ها انرژی لازم برای حرکت چرخ زندگی را تامین می کنند . اگر هدفها از میان بروند ، جایگزین شوند و یا بدتر از همه ، مردود شمرده شوند، مدیران همه انگیزه های خود را برای یادگیری یا تغییر از دست خواهند داد.هدفها ی یک مدیر باید مبتنی بر هدفهای گروه ، سازمان و اجتماع و در راستای نیازها و قابلیت های خود و زیر مجموعه اش باشد . او هیچ گاه نباید اهدافی کاملا شخصی و مغایر با منافع مجموعه اش برگزیند.
البته گاهی این وسوسه برای مدیر وجود دارد که هدف های خود را بر دیگران ، بخصوص زیردستان اعمال کند و اولویت های مورد نظر خود را بر همه تحمیل کند که در این صورت شاید در ظاهر دیگران هم اطاعت کنند، اما تغییر اساسی روی نخواهد داد و در حقیقت استراتژی او به شکست منجر خواهد شد . اگر خواهان تغییر راحت و سنجیده هستید ، باید چرخ یادگیری شخصی خود را به حرکت درآورید .برای خودتان ، فضا ،مقصود، هدفی برای رسیدن و پرسشی برای پاسخ دادن ایجاد کنید .انجام پاره ای تمرینات به شما در رسیدن به این مقصود کمک می کند.
● تمرین یک
روی یک صفحه کاغذ، خطی رسم کنید که زندگی شما را از ولادت تا مرگ نشان دهد. جایی را که اکنون در آن قرار دارید ، با یک ضربدر روی این خط مشخص کنید.لحظات کوتاهی درباره آن بیندیشید .این تمرین دقیق نیست و صرفا برداشتی کلی به دست می دهد .اغلب مردم خطی می کشند که چیزی به یک خط در یک نمودار است .( قبل از آن که بقیه مطلب را بخوانید ، خط خود را بکشید .)
خطی که ترسیم می شود ، در طول زمان بالا و پایین می رود .اما این بالا و پایین رفتن ها نشانه چیست ؟ پاسخ به این سوال مطلبی است در ارتباط با اولویت های شما در زندگی و آن اولویت ها را به شما ارائه خواهد کرد. علامت ضربدر را کجا گذاشته اید؟ جای ضربدر، گویای چیزی درباره آن بخش از زندگی شماست که احساس می کنید پیش رو دارید و زمانی که احتمالا به سن و دوره خوب اختصاص دارد. آیا این خط در انتها به سمت بالا می رود یا به سمت پایین ؟ پاسخ به این سوال نیز مطالبی درباره اندیشه های پنهان شما در مورد آینده ارائه خواهد کرد.بیشتر مردم به شیوه های مختلف ، در این باره احساس خوشی دارند و انتهای خط خود را به سمت بالا می کشند.
● تمرین دو
پنج چیز را که دوست دارید ، ظرف سه سال آینده به دست آورید ، فهرست کنید.با اندکی تفضیل توضیح دهید که این دستاوردها را چگونه می توان سنجید یا چگونه قابل مشاهده است و سپس اقدامات عملی لازم برای آغاز حرکت به منظور وصول به انها را مشخص کنید. این عمل نیز نوعی به حرکت درآوردن چرخ یادگیری و ایجاد تغییر آگاهانه است . انجام کاری که مدنظر داریم ، وقتی بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم ، به طرز شگفت آوری آسان است . اگر تغییر را به مثابه یادگیری تلقی کنیم -یادگیری به تعبیری از آن نوعی که به آن کنترل داریم و خواستار هستیم - نه تنها چندان دشوار نِست ،بلکه هیجان انگیز و لذت بخش است . کسانی که عاشق یادگیری هستند، به زندگی عشق می ورزند.برای آنها تغییر نه مشکل آفرین است و نه تهدید تلقی می شود، بلکه صرفا یک فرصت هیجان انگیز است .اما این عمل مستلزم آن چیزی است که می توان آن را نگرش ذهنی مثبت نامید.
منبع : سایت تحلیلی MLM


همچنین مشاهده کنید