جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پف آلودگی زیر چشم‌ها


پف کردن زیر چشم ها در بالغین می تواند یک پدیده طبیعی باشد . دو عامل موجب پف کردن زیر چشم و تورم پلک پایینی می گردند یکی شل شدن پوست و دیگری تورم چربی کاسه چشم که موجب به جلو رانده شدن پلک پایینی می شود - پلک پایینی چون نسبت به پلک بالایی بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرد زودتر حالت شلی به خود می گیرد در ضمن با افزایش سن بافتهای نگهدارنده کاسه چشم شل می شوند و چربی آنها به جلو رانده می شود . بیشتر اوقات چشم ها در اوایل صبح طبیعی هستند و در اثر خستگی شب هنگام پف آلود می شوند . اما اگر هنگام خواب صورت روی بالش قرار گیرد ممکن است ، بر عکس ، چشم ها در اوایل صبح پف آلوده شوند و در طول روز و هنگام شب بهبود یابند . باید ذکر کرد که هیچ نوع کرم موضعی برای درمان این پف آلودگی مؤثر نیست ، همچنین لیزر در درمان این پدیده به هیچ وجه مؤثر نمی باشد . اگر گاهگاهی دچار پف آلودگی زیرچشم می شوید علت آن می تواند خستگی باشد که با استراحت مناسب و افزایش زمان خواب بهبود می یابد . برخی مواقع کیسه های آب سرد بمدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می تواند بسیار مؤثر باشد . محافظت از پوست صورت و پلکها در برابر نور آفتاب قطعاً میزان پف آلودگی زیر چشم را کم خواهد کرد . چنانچه این تورم فوق العاده شدید و نازیبا باشد ممکن است درمان جراحی توصیه گردد.

توصیه هایی در مورد پف چشم
حتماً اتفاق افتاده است که بر اثر خستگی یا مشکلات مشابه دچار پف چشم شده باشید . برای حل این مشکل سعی کنید قبل از خواب از بالش مناسب استفاده کنید .
به گفته دکتر برسون اغلب افراد زیادی هستند که بر روی شکم خود می خوابند و سر خود را داخل بالش فرو می برند . هنگامی که ما به خواب می رویم ،‌مایعات در بدن به شکل و انتشار جدیدی در بدن پخش می شوند . ممکن است مقداری از این مایعات در اطراف چشم ها جمع شده و موجب پف کردن چشم ها شوند .
- اگر حین خوابیدن سرتان را طوری روی بالش بگذارید که بالاتر از سطح بدنتان قرار بگیرد مایعات از اطراف چشمتان دور می شوند .
- می توانید از کمپرس یخ به مدت ۱۵ دقیقه استفاده کنید . طبق گفته دکتر دایان برسون ،‌کمپرس یخ که در مداوای صدمات وارده بر بدن ورزشکاران در حین مسابقات ورزشی به کار می رود ،‌در رفع ورم و پف چشم ها نیز مفید است . کمپرس یخ موجب انقباض و تنگ شدن رگهای خونی می شود و به این ترتیب تورم به وجود آمده را برطرف می کند .
- می توان از ماسک کمپرس یخ یا از یک پارچه تمیز که در آب خیسانده شده باشد استفاده نمود.
- اگر چشمانتان حساس است ،‌ می توانید از ترکیب نصف آب و نصف شیر استفاده کنید زیرا شیر در این موارد اثر تسکین دهنده و آرامش بخش دارد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید