پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نخستین اجتماع عظیم پیروان راه مصدق در میدان جلالیه تهران، از زمان براندازی ۲۸ مرداد (در این روز ۴ سپتامبر)


۱۳ شهریور سال ۱۳۳۹ خورشیدی (چهارم سپتامبر ۱۹۶۰ میلادی) برای نخستین بار پس از كودتای ۲۸ مرداد، هواداران و پیروان راه دكتر مصدق و به دعوت قبلی آنان بسیاری از مردم تهران را اجتماع برزگی در جلالیه (محل پارك لاله امروز كه در آن زمان زمینی باز و عمدتا برای آموزش رانندگی بكار می‌رفت) بر پا داشته بودند كه طبق گزارش كلانتری ۱۹ پلیس تهران و پاسگاه ژاندارمری امیرآباد، نزدیک به دویست هزار تن در آن شركت كرده بودند.
در این اجتماع سخنرانان خواستار رعایت آزادی‌، حقوق بشر‌، برقراری دمکراسی‌، آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت آنان به زندگی عادی و فعالیتهای حرفه مربوط شدند . ولی‌، همین كه ناطقان زبان به انتقاد از شاه گشودند و مردم به دادن شعار بر ضد شاه و حامیان خارجی او پرداختند پلیس مداخله كرد و به میتینگ که برنامه‌های آن ادامه داشت پایان داد و مردم را پراکنده ساخت. دولت بعدا برای دفاع از عمل خود مدعی شد كه اجتماع كنندگان در نظر داشتند به قزل قلعه كه فاصله‌ای زیاد از جلالیه نداشت حمله برند و با تخریب آن زندانیان سیاسی را آزاد كنند.
هشت روز پیش از برپایی این اجتماع عطیم که در هفت سال پیش از آن سابقه نداشت، دکتر منوچهر اقبال در پی انتقادهای متعدد از انتخاباتی که برگزار کرده بود از نخست وزیری کناره گبری کرده بود و جعفر شریف امامی نخست وزیر شده‌، و دولت از کسانی که انتخاب شده بودند خواسته بود تا استعفا کنند و راه را برای تجدید انتخابات باز کنند. انتقاد علنی به تقلب در انتخابات، و تحولات پس از آن به جبهه ملی امکان داده بود که بار دیگر وارد میدان شود و مردم را به تشکیل اجتماع در جلالیه دعوت کند.
در این میتینگ ، روزنامه اطلاعات كه اعلامیه های جبهه ملی برای تشكیل این اجتماع را به طور كامل چاپ نكرده بود مورد حمله قرار گرفت و متهم به حمایت از اعمال دولت شد و تحریم گردید. فروش روزنامه اطلاعات از روز بعد به یك چهارم تقلیل یافت و تا سومین دوره سردبیری غلامحسین صالحیار (سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۵۸) جای خود را نگرفت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید