چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دیدار مهم و حساس ولیعهد سعودی از مسکو (در این روز ۳ سپتامبر)


دوم سپتامبر ۲۰۰۳ در نخستین روز دیدار امیر عبدالله ولیعهد وقت كشور سعودی از روسیه ، میان دو کشور صادر کننده نفت یک پیمان همکاریهای نفتی - از اکتشاف تا تکنولوژی بهره برداری - به امضا رسید و امیر عبدالله با پوتین رئیس جمهوری روسیه مذاکره کرد. وی که اینک پادشاه کشور سعودی است در دیدار با پوتین گفته بود که با این ملاقات عصر تازه ای در مناسبات دو کشور آغاز و فصل جدیدی گشوده شده است که به سود همه منطقه خواهد بود.
در این سفر که اصحاب نظر آن را با توجه به تحولات و تغییرات تازه در خاور میانه با اهمیت خاص تلقی کرده بودند وزیران امور خارجه و نفت و چند مقام دیگر سعودی، امیر عبدالله را همراه بودند.
پس از فروپاشی شوروی، این نخستین بار بود كه چنین هیاتی از كشور سعودی به مسكو رفته بود. از سال ۱۹۳۲ هیچ مقام سعودی همتراز ولیعهد این کشور وارد روسیه نشده بود و به دلیل دوستی سعودی با آمریکا و قراردادهای نفتی با این کشور، سران مسکو با ریاض در معارضه بودند و دهها سال باهم رابطه سیاسی نداشتند و شوروی چند بار از طریق نفوذ در یمن در صدد آسیب زدن به دولت سعودی بر آمده بود.
به باور اصحاب نظر، دولت سعودی در وضعیت بی ثبات کنونی خاورمیانه نمی‌خواهد که تنها به آمریكا متكی باشد و بنابراین در صدد نزدیك شدن به كشورهای دیگر برآمده است. مسكو كه می‌خواهد با توجه به داشتن ۲۰ میلیون مسلمان، عضو ناظر كنفرانس ممالك اسلامی شود از تحکیم مناسبات با دولت سعودی خرسند بوده و خواستار همكاری های دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله مالی شده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید