جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قتل عام انگلیسی ها در کابل نتیجه رقابت انگلستان و روسیه بر سر افغانستان (در این روز ۳ سپتامبر)


در همین روز در سال ۱۸۷۹ یعقوب خان از امیران افغانی هوادار روسیه پس از تصرف كابل دست به قتل عام انگلیسی های مقیم این شهر زد و "سر پیر كاواناری" نماینده تام الاختیار انگلستان در افغانستان یكی از مقتولین بود.
امیر یعقوب خان افغان كه هوادار روسیه بود به تحریك این دولت پس از یك ماه محاصره، شهر كابل را كه در دست یك خان دست نشانده انگلیس بود تصرف كرد و سپس دست به قتل عام انگلیسی ها از جمله سر پیر كاواناری Sir Pierre Cavagnari نماینده تام الاختیار انگلستان زد با این قتل عام، پیمان صلح گندمك Gandomak میان طرفین بر هم خورد. سپس یحیی خان پسر امیر یعقوب خان دست به محاصره شهر قندهار زد تا پادگان انگلیسی آنجا را خلع سلاح كند. سیاست انگلستان در آن زمان بر این مدار بود كه قندهار و كابل تحت یك لوا و حكمران نباشند. دولت انگلستان كه چنین دید سپاهی را به فرماندهی ژنرال "فردیك رابرتز" روانه قندهار كرد یحیی خان را متواری ساخت و در كابل هم عبدالرحمن خان نوه دوست محمد خان را كه از منافع انگلستان حمایت می كرد و بر ضد روسیه بود به امیری رساند.
همین رقابت شدید ۹۰ ساله انگلستان و روسیه بر سر افغانستان بود كه انگلستان با تهدید و اعزام ناوگان به بوشهر و خارك دولت وقت ایران را مجبور به تخلیه شهر هرات كرد و یك قطعه اصلی خاك میهن ما و یكی از یادگارهای فرهنگ و ادب ایرانی را پس از هزاران سال از آن جدا ساخت. رقابت دو كشور بر سر افغانستان تا سال ۱۹۱۹ كه انگلستان به دلیل كمونیست شدن روسیه و قطع رقابت و نیز تاسیس جامعه ملل، استقلال افغانستان را برسمیت شناخت ادامه داشت و بعدا به صورت دیگری درآمد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید