چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پادشاه تازه اردن در تهران! (در این روز ۳ سپتامبر)


پادشاه تازه اردن در تهران! (در این روز ۳ سپتامبر)
عبدالله دوم پادشاه نسبتا تازه اردن دوم سپتامبر ۲۰۰۳ وارد تهران شد و مورد استقبال خاتمی رئیس جمهور وقت قرار گرفت. در بیانات رسمی، خاتمی مناسبات تهران و امان(عمان) را مثبت توصیف كرده و موقع ممتاز اردن را مورد تاكید قرارداده و از رابطه « تاریخی» دو كشور سخن گفته بود و در پاسخ به او، پادشاه اردن با اشاره به نزدیكی دیدگاههای دوكشور خواستار باز شدن صفحه تازه ای در مناسبات فیمابین شده بود.
اردن یك كشور متولد قرن بیستم است كه انگلیسی ها آن را به وجود آوردند و «تاریخ» آن در سلطنت چهار پادشاه حجازی تبار كه یكی از آنها كمتر از یك سال این عنوان را داشت خلاصه می شود و همواره از حمایت و كمك مالی آمریكا برخوردار بوده است. آیت الله خمینی ملك حسین پادشاه سابق اردن را پیام رسان ( پادو) قدرتهای غربی خوانده بود. كیسینجر در كتاب خاطرات خود به انتقال پیام های آمریكا از طریق ملك حسین به شاه مخصوصا در جریان حمایت از مصطفی بارزانی بر ضد دولت عراق از جمله دیدار شتابزده او در نوشهر با شاه اشاره كرده است.
از زمان سقوط شاه مناسبات ایران با اردن به همین دلایل سرد و یا قطع بود و برخی از روزنامه های تهران پادشاه وقت اردن را « شاه حسین» می نوشتند. به این سبب بود که دیدار تقریبا غیر منتظره ملك عبدالله دوم از تهران در محافل سیاسی تولید شگفتی كرده و بحثی هایی را برانگیخته بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید