پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چهلستون در قزوین است


قزوین‌ یكی از شهرهای مهم تاریخی ایران است كه به‌خاطر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌كند.
به گزارش میراث خبر ،اكوتوریسم و جاذبه‌ها ـ تحولات عمیق سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی كه با تشكیل امپراتوری صفوی در ایران به وجود آمد، در شهر و منطقه قزوین نمود بیشتری داشت و توانست حوزه‌های متنوع و گسترده‌ معماری و شهرسازی را تحت تاثیر قرار داده و شكل‌گیری مكاتب هنری، فقهی، ادبی و علمی در آن روزگار را سرعت ببخشد و جنبش‌های فكری و مذهبی گوناگونی را در اعمال جامعه ایرانی ایجاد كند.
سابقه سكونت‌گزینی و تمدن ۹ هزار ساله، آثار باستانی و تاریخی چشمگیری در قزوین به‌وجود آورده است. كمبود آب در قزوین سابقه طولانی دارد و حتی ناصرخسرو در سفرنامه خود به آن اشاره كرده است.
از قرن پنجم هجری، افراد خیر برای رفع كم آبی شهر اقدام به حفر قنات كردند، اما چون باز هم در تابستان كم آبی به وجود می‌آمد، مردم ثروتمند و خیر در محلات مختلف به ساخت آب انبار پرداختند.
ساخت و وقف بیش از ۱۳۰ بنای شكوهمند و پرهزینه برای انباشت و ذخیره آب در شهری كه از دیرباز به كم‌آبی شهرت داشته، افزون بر هزاران واحد آب انبار خانگی و ده‌ها آبگیر كاروانسراهای شهری برای استفاده مسافران، قزوین را امروزه به شهر آب‌انبارها معروف كرده است.
ساخت آب‌انبارهای متعدد در این شهر باعث شد همانطور كه یزد به عنوان شهر بادگیرها معروف شد، قزوین نیز به عنوان شهر آب انبارها در اذهان مردم ایران شكل گیرد.
تنوع اقلیمی و قابلیت‌های آبی و خاكی استان، امكان كاشت انواع محصولات گرمسیری و سردسیری را فراهم كرده است.
این استان دارای آب و هوای متنوعی در طیف بیابانی، نیمه بیابانی، سرد و معتدل كوهستانی و گرم و نیمه مرطوب است.
در مجموع استان قزوین، منطقه‌ای با تنوع آب و هوایی بسیار است و همین مهم از جمله عوامل جذب گردشگران در این ناحیه محسوب می‌شود.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید