جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

راهپیمایی و اعتراض صدها هزارنفری در خیابانهای شهر نیویورک برضد جورج بوش و جنگ عراق (در این روز ۳۰ اوت)


راهپیمایی و اعتراض صدها هزارنفری در خیابانهای شهر نیویورک برضد جورج بوش و جنگ عراق (در این روز ۳۰ اوت)
بعد از ظهر یكشنبه۲۹ اوت ۲۰۰۴ در گرمای ۸۹ درجه فارنهایت یك راهپیمایی بزرگ در خیابانهای نیویورك انجام شد. شبكه تلویزیون كابلی « سی ـ سپن » عبور این تظاهركنندگان را از « مدیسن سكور گاردن »، و مقابل محل كنوانسیون حزب جمهوریخواه كه از دوشنبه ( ۳۰ اوت ) جلسات چهار روزه خود را آغاز كرد مستقیما پخش كرد كه پنج ساعت طول كشید. نیویورك تایمز، روزنامه محلی شهر، عده تظاهر كنندگان را ۲۵۰ هزار تن نوشته است. گردانندگان تظاهرات این رقم را نزدیك به چهارصد هزار نفر ذكر كرده اند. پلیس حاضر به اعلام برآورد خود از شمار تظاهركنندگان نشده است.
▪ تابوتها به نشانه مقتولین جنگ عراق
تظاهر كنندگان با خود تابوت هایی كه روی آنها پرچم آمریكا كشیده شده بود به علامت مرگ بیش از ۹۶۰ سرباز آمریكایی در جنگ عراق حمل می كردند و شعار می دادند : بوش لاید ـ هو داید ، ما دیگر حتی برای چهارماه هم بوش را نمی خواهیم، چه رسد به چهار سال، بوش بس است ، عراقی ها از درمان بهتری برخوردار بودند، .... همه شعار ها در محكوم كردن جنگ عراق و رد دولت حزب جمهوریخواه بود. راهپیمایان فاصله ۲۰ بلوك خیابان را پر كرده بودند. به گفته رسانه ها، چنین تظاهراتی برضد كنوانسیون یك حزب در آمریكا كمتر سابقه داشته است.
قبل از برگزاری این تظاهرات ، هر گونه اجتماع در طول جلسات كنوانسیون در پارك ملی شهر نیویورك كه معمولا محل این اجتماعات است ممنوع شده بود، با وجود این، پلیس در ۲۹ اوت تنها ۱۳۴ تن را دستگیر كرد. برای حفظ امنیت كنوانسیون كه به منظور شنیدن نطق های جورج بوش و معاون او و تعیین آنان به عنوان نامزدان حزب در انتخابات آتی ( ۶۲ روز دیگر) بر پا شده است دهها هزار پلیس با وسائل مختلف بسیج شده اند و وزارت امنیت ملی با هلی كوپتر و قایق آسمان نیویورك و سواحل این شهر را زیر نظر قرار داده است. در این كنوانسیون نزدیك به ۲۵۰۰ نماینده حزب جمهوریخواه از نقاط مختلف آمریكا گرد آمده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید