جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میوه های داغ


میوه های داغ
رایج ترین طریقه برای مصرف انواع میوه خوشمزه و رنگارنگ این فصل مصرف آنها به صورت خام است ولی بعضی ها به جهت داشتن مشكلات گوارشی نمی توانند از میوه های خام استفاده كرده ولاجرم به نوع كمپوت شده آنها به روش معمول بسنده می كنند حال آنكه برای پخت میوه ها و درست كردن دسرهای متفاوت و لذیذ از آنها روش های دیگری به جز پخت در آب و شكر نیز وجود دارد. به این ترتیب شمایی كه از خوردن كمپوت های آماده و یا خانگی معمول دلزده شده اید، از دستور پخت های پیشنهادی به عنوان تنوع در مصرف میوه ها استفاده كنید. در ضمن این میوه های پخته شده دسرهای خوشمزه و سالمی برای هضم غذای مهمانان نیز محسوب می شوند.
●سیب پخته در عسل و لیمو
مواد لازم برای چهار نفر:
۴ عدد سیب پخته شده ترجیحا سیب سبز
۱۵ میلی لیتر یا ۱ قاشق غذاخوری عسل
خلال پوست و آب ۳ عدد لیموترش
۲۵ گرم یا ۲ قاشق غذاخوری كره مارگارین كم چرب
ارزش غذایی:
انرژی ۷۱ كیلوكالری، چربی ۶۹۱ گرم، چربی اشباع شده ۳۷۰ گرم، كلسترول ۲۳۰ میلی گرم، فیبر ۹۳۱ گرم
▪طرز تهیه: ۱ فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت مدتی گرم كنید. سپس به وسیله ابزار مخصوص میوه آرایی و یا چاقویی كوچك و نوك تیز قسمت مركزی سیب ها را سوراخ كنید به صورتی كه ته آن سوراخ نشود.
۲ با نوك پوست كن شیارهای عمودی بر روی پوست سیب ها ایجاد كنید.
۳ ظرف پیركس و یا هر ظرف دیگری كه قابلیت قرار دادن در فر را داشته باشد آماده كرده و سیب های توخالی را داخل آن بچینید.
۴ عسل، خلال لیمو و آب لیمو را با كره مارگارین در ظرف دیگری خوب با هم مخلوط كنید
۵مخلوط حاصل را با قاشق مرباخوری داخل فضای خالی سیب ها ریخته و در ظرف را گذاشته و یا برای پوشش سطح آنها از لایه های فویل آلومینیوم استفاده كنید.
۶ سیب ها را با همان درجه ذكر شده در فوق به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه و تا زمانی كه سیب ها پخته شوند در فر قرار دهید.
توضیح: این دستور پخت در مایكروفر نیز عملی است. كافی است آن را با در مخصوص مدت ۹ الی ۱۰ دقیقه و با قدرت ۱۰۰ درصد در مایكروفر قرار دهید.
●گلابی های معطر
مواد لازم: ۳ عدد گلابی درسته پوست كنده
۴ عدد چوب دارچین
۴ عدد میخك
یك و یك دوم قاشق چایخوری دارچین پودر شده
یك و یك دوم قاشق چایخوری جوز هندی
دو قاشق غذاخوری كره
سه چهارم فنجان آب لیموترش
چهار قاشق غذاخوری شكر قهوه ای یا معمولی
▪طرز تهیه: ۱ یكی از مهم ترین موارد كه در مراحل پخت می بایست به آن توجه شود ارائه غذای خوشمزه با ظاهری زیبا و اشتهاآور است. بنابراین ابتدا گلابی های پوست كنده را به صورت عمودی به دو نیمه مساوی تقسیم كرده و پس از خارج كردن تخم های آن هر نیمه را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید. حال با چاقویی تیز و با حفظ فاصله ای حدود ۵۱ سانتی متر از قسمت بالای گلابی نزدیك به چوب آن، برش های عمودی با فواصلی یكسان از هم به روی هر نیمه گلابی ایجاد كنید. پس از پایان كار برش با كمی فشار بر روی سطح برش ها لایه ها از هم جدا شده و فرمی زیبا از گلابی پدید می آید.
۲ دیوارها و كف پیركس مستطیل شكلی را با كره چرب كرده و سپس با دقت نیم گلابی های برش خورده را در كف ظرف بچینید.
۳ چوب های دارچین و همچنین دانه های میخك را در فواصل میان گلابی های داخل ظرف قرار دهید.
۴ پودرهای شكر، دارچین و جوز هندی را با هم مخلوط كرده و بر روی گلابی ها بپاشید.
۵ باقیمانده كره را به صورت مكعب های كوچك درآورده و بر روی گلابی ها قرار دهید. حال پیركس حاوی گلابی ها را داخل فری كه بر روی ۳۷۵ درجه سانتیگراد یا ۱۸۰ درجه فارنهایت گرم شده است به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه قرار دهید.
۶ پس از طی این مدت، ظرف گلابی ها را خارج كرده و پس از اضافه كردن آب لیموترش بر روی سطح آنها دوباره به مدت ۵ دقیقه در فر قرار داده تا پخت كامل شود. در پایان آن را به همراه خامه سرو كنید.
●موز پخته
مواد لازم: ۶ عدد موز
۴ قاشق غذاخوری شكر قهوه ای یا معمولی
۱ قاشق چایخوری دارچین
۱ قاشق چایخوری پودر زنجبیل
سه چهارم فنجان آب لیمو ترش
۱ قاشق غذاخوری كره آب شده
۵۰ گرم كره
▪طرز تهیه: ۱ ابتدا كف و دیواره های ظرف مستطیل شكل مخصوص فر را با كره آب شده خوب چرب كرده و سپس موزهای پوست كنده شده را به صورت درسته در كنار هم داخل ظرف بچینید.
۲ شكر، دارچین و پودر زنجبیل را با هم مخلوط كرده و بر روی موزها بپاشید.
به این پودرها آب لیمو ترش را نیز اضافه كنید.
۳ بقیه كره را به صورت مكعب های كوچكی بریده و بر روی سطح هر موز دو تكه كره قرار دهید حال موزها را در داخل فر كه پیش از این بر روی ۳۷۵ درجه سانتیگراد و یا ۱۹۰ درجه فارنهایت گرم شده است به مدت ۲۰دقیقه قرار دهید تا پخته شوند. در پایان این مدت موزها را به صورت گرم به همراه بستنی و یا خامه سرو كنید.
●نیم هلوهای خوش طعم
مواد لازم برای ۶ نفر:
۴۰ گرم یا ۳ قاشق غذاخوری كره
۶ عدد هلوی هم اندازه
۱۲ عدد میخك
۹۰ گرم یا یك دوم فنجان شكر
۱ قاشق چایخوری وانیل
مغز پسته و برگ نعناع برای تزئین
▪طرز تهیه: ۱ فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم كنید. هلوها را با چاقو به دو نیم تقسیم كرده و هسته های آنها را خارج كنید.
۲ ظرف مخصوص فر را با كمی كره چرب كرده و سپس نیم هلوها را به صورتی در داخل ظرف قرار دهید كه سطح برش خورده به سمت بالا باشد حال در داخل هر یك از نیمه ها یك عدد میخك فرو كنید.
۳ بر روی هر یك از نیمه ها یك تكه كره نیز قرار دهید. سپس وانیل را با شكر مخلوط كرده و بر روی سطح هلوها بپاشید. ظرف حاوی هلوها را به مدت ۳۰ دقیقه و یا تا زمان پخت كامل، داخل فر قرار دهید.
این دسر را می توانید به صورت داغ و یا سرد به همراه خامه زده شده، خلال پسته و برگ نعناع سرو كنید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید