شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

افشاگری یک سرهنگ بازنشسته آمریکایی: ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول عراق چه شد؟! (در این روز ۲۱ اوت)


افشاگری «دیوید هاك ورث» سرهنگ بازنشسته آمریكایی كه برای نخستین بار در وب سایت شخصی او انتشار یافته بود و سپس مورد تایید بازرسان مربوط قرار گرفت؛ اینك وارد مذاكرات سنای آمریكا شده است. ۱۹ اوت ۲۰۰۴ سه سناتور پیرامون آن سخن گفتند و درخواست توضیح و رسیدگی كامل كردند و گفتند: ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار كجاست؟.
خلاصه افشاگری سرهنگ «هاك ورث» در وب سایت خود( Hachworth.com ) از این قرار است: حكمران نیروهای اشغال كننده عراق پیش از ترك این سمت ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول متعلق به عراق را به وزارتخانه های این كشور تحویل داد تا آن را صرف نوسازی و عمران عراق كنند. این پول از محل فروش نفت، سرمایه بلوكه شده دولت صدام حسین در بانكها و نزد دولتهای دیگر و نیز از مازاد برنامه سازمان ملل معروف به فروش نفت به منظور خرید دارو و غذا تامین شده بود. علاوه بر یك میلیارد دلار آن كه به جیب كمپانی هالیبورتون رفت، بقیه پول نیز باحسابسازی و جعل اسناد ، توسط ادارات عراقی در مدتی كوتاه بالا كشیده شد كه اختلاس و كلاهبرداری است. یك مورد از این اختلاس به آن صورت بوده است كه سازمان عراقی صورت داده است كه به ۷۴ هزار نفر به منظور حفاظت حقوق پرداخت كرده است؛ حال آن كه نتوانست بیش از ۸ هزار و ۲۰۶ نام به دست دهد و تازه از این عده فقط ۶۰۳ نفرشان حقیقی بودند ، شناسایی و مشاهده شدند!.
بازرسان مربوط، این افشاگری را تایید و گزارش مبنی بر وقوع كلاهبرداری كلان، اختلاس، تضییع و سوء استفاده از پول عراقی های جنگزده داده اند.
سه سناتور دمكرات دیروز در این زمینه از وزیر دفاع آمریكا توضیح خواستند كه چرا حكمران سابق و هیات تعیین شده از سوی نیروهای ائتلاف این پول را بدون شرط و تعیین ضابطه خرج و هرگونه محكم كاری دیگر در اختیار وزارتخانه های عراقی قرار داده كه آن را به این صورت مورد سوء استفاده قرار دهند و مسئله باز سازی و عمران عراق همچنان لاینحل باقی بماند.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید