پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کدام ابزار بهتر است


کدام ابزار بهتر است
برای انجام هر كاری، شرایطی لازم است كه تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز آن بخش اصلی محسوب می شوند. در پروژه نقاشی ساختمان نیز مانند هر كار دیگری به لوازم و ابزارآلات مخصوص نیاز است كه در شماره پیشین به صورت گذرا به آنها پرداخته شد ولی سئوال این است كه كدام یك از آنها برای دستیابی به نتیجه بهتر مفیدتر بوده و به طور كلی تفاوت میان ابزارهای رنگ آمیزی متعدد چیست برای نقاشی ساختمان از ابزارهای مختلفی شامل قلم مو، غلتك و پیستوله استفاده می كنند كه در كشور ما كاربرد قلم مو از بقیه بسیار بیشتر است.
●مزایا و معایب قلم مو: از آنجا كه برای رنگ آمیزی سطوح مختلف قلم موهای متنوع و گوناگونی به لحاظ اندازه، فرم، ضخامت و جنس موهای آنها وجود دارند، لذا عامل تعیین كننده انتخاب نوع قلم مو و مناسب ترین آنها به نوع رنگ تهیه شده و همچنین میزان وسعت سطح بستگی دارد. به این معنا كه قلم موهای مورد استفاده برای رنگ پلاستیك برای رنگ روغن به كار نمی روند و همچنین از قلم موهای كوچك برای رنگ آمیزی سطوح وسیع نمی توان استفاده كرد.
از جمله معایب كاربرد قلم مو به مهارت مورد نیاز كاربر می توان اشاره كرد. در واقع برای به كارگیری قلم مو شخص می بایست از تبحر كافی بهره مند باشد زیرا در غیر این صورت با سطحی راه راه حاصل از رد قلم مو و یا شره های رنگ مواجه می شود. مهمترین مزیت آن این است كه با توجه به تنوع موجود در تولید آن، پوشش اغلب سطوح حتی ناصاف و با برجستگی ها و فرورفتگی های مختلف امكان پذیر است مگر آنكه محدودیت فضایی فرورفتگی از مانور حركتی قلم مو و دست جلوگیری كند كه در چنین شرایطی اصراری بر به كارگیری قلم مو نبوده بلكه می بایست از ابزار دیگری استفاده كرد.
●مزایا و معایب غلتك: غلتك ابزار دیگری برای رنگ آمیزی است كه مانند قلم مو در اندازه ها و جنس های مختلف تولید می شود. غلتك شامل یك استوانه پوشش دارو همچنین یك دسته است كه با كمی پیچ و خم به هم متصل هستند. برای آغشته كردن سطح پوشش غلتك كه مانند قلم مو با توجه به نوع رنگ و كاربرد آن متفاوت است سینی مخصوصی در نظر گرفته شده است. این سینی دارای انتهایی كاسه مانند و گود برای نگهداری رنگ بوده و ابتدای سطح آن نیز با برجستگی های كنگره ای پوشش یافته است كه نقش خروج رنگ های اضافی از غلتك را برعهده دارد. به این معنا كه پس از قرار دادن غلتك در داخل قسمت گودی انتهایی سینی و آغشته كردن تمام سطح آن به رنگ، غلتك را چندین بار بر روی كنگره ها حركت داده و اضافات رنگ آن را خارج سازید.
●مزایای غلتك: از جمله مهمترین مزایای غلتك كاربرد آسان آن و عدم نیاز به مهارت خاص نقاشی حرفه ای است. یعنی هر فردی كه كمی با رنگ و نقاشی آشنایی داشته باشد می تواند خودش دست به كار شود. علاوه بر آن سرعت عمل در رنگ آمیزی با غلتك بیشتر از قلم مو بوده و نتیجه یكنواخت تری نیز حاصل می شود.
●معایب غلتك: مهمترین عیب آن این است كه برای پوشش رنگی سطوح دیوارها و سقف یك فضا از غلتك به عنوان تنها ابزار رنگ آمیزی نمی توان استفاده كرد بلكه برای تكمیل رنگ گوشه ها، زوایا، محل برخورد دو سطح دیوار و سقف با یكدیگر و قسمت های فرورفته و برجسته و غیره قلم موی مناسب مورد نیاز است.
پیستوله و مزایا و معایب آن: پیستوله ابزار دیگر رنگ آمیزی سطوح خارجی و داخلی ساختمان و همچنین لوازم دكوراسیون است كه از یك مخزن و یك لوله و در نهایت سری مخصوص آن تشكیل شده است. این ابزار نسبت به قلم مو و غلتك از ابعاد بزرگ تری برخوردار بوده و همین موضوع محدودیت كاربرد آن را سبب می شود زیرا داشتن پیستوله در خانه آن هم برای استفاده هر چند سال یك بار رایج نبوده و به فضایی كافی برای نگهداری نیاز دارد. در ضمن استفاده از پیستوله به عنوان جایگزین بقیه ابزارها اگرچه در همه موارد امكان ندارد ولی حتی اگر امكان پذیر باشد، به صرفه نیست زیرا به هنگام رنگ پاشی از به هدر رفتن مقدار زیادی رنگ نمی توان جلوگیری كرد و از این جمله معایب پیستوله است ولی با تمام این تفاسیر، برای رنگ آمیزی برخی از قسمت ها و سطوح، تنها ابزار كارا، پیستوله بوده و در ضمن سرعت عمل و یكنواختی نتیجه كار نیز از جمله مزایای مهم آن به شمار می آید.
به عنوان مثال برای رنگ كردن سقف های كاذب پرپیچ و خم كه در معماری های امروزی رواج یافته، پشت رادیاتورها و قسمت هایی مانند اینها كاربرد ابزار دیگری به جز پیستوله به نتیجه دلخواه منجر نخواهد شد.
چند نكته مهم: پس از پایان كار پروژه و حتی پس از اتمام هر روز كاری نقاشی، ابزار مورد استفاده را با حلال مخصوص رنگ خوب شسته و در گوشه ای قرار دهید تا در معرض هوا خشك شود. هرگز قلم مو و یا غلتك را آغشته به رنگ نگهداری نكنید.
چند عدد قوطی رنگ خالی و شیشه برای نگهداری باقی مانده رنگ های ساخته شده آماده كرده و پس از ریختن اضافات رنگ ها در آن برچسبی حاوی فضای رنگ به كار رفته و تاریخ بر روی آنها بچسبانید.
برای آنكه پس از اتمام هر روزه كار نقاشی مجبور به شستن سینی مخصوص غلتك نباشید، پیش از استفاده سطح داخل آن را با پلاستیك سلفون كاملا پوشش دهید سپس در پایان كار آن را دور انداخته و برای روز بعد از پلاستیك دیگری استفاده كنید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید