چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نیاز شهر، توان شهرداری


نیاز شهر، توان شهرداری
مساحت شهر مشهد در حدود ۲۳هزار هكتار است و شهرداری مشهد كمربند فضای سبز این شهر را بیش از ۵هزار هكتار پیش بینی كرده است، با این وجود هسته مركزی و بافت های فرسوده این شهر با فقر شدید فضای سبز روبه رو است، هزینه بالای تملك زمین و نبود زمین مناسب مشكل توسعه فضای سبز را در هسته مركزی و بافت های فرسوده شهری مضاعف كرده است. براساس داده های آماری ۹/۰ متر مربع فضای سبز در هسته مركزی شهر به ویژه اطراف حرم رضوی به طور سرانه وجود دارد كه متناسب با نیاز زائران و شهروندان نیست. كمبود آب، جانمایی نامناسب، فاصله منابع آبی تا فضای سبز، هدر رفت آب و افزایش هزینه های انتقال از جمله مشكلات فراروی فضای سبز مشهد است و در حال حاضر گستره فضای سبز مشهد ۱۹۰۰ هكتار است.
●افزایش ۴۰ درصدی تولید زباله
حجم زباله های تولیدی روزانه ساكنان كلان شهر مشهد در مقایسه با دهه گذشته، ۴۰درصد رشد نشان می دهد، این نكته را نمی توان در آمارهای ارایه شده از مشهد نادیده گرفت. میزان زباله تولیدی شهروندان مشهد در ۱۰ سال گذشته، روزانه ۹۰۰ تن بود كه هم اینك به ۱۵۰۰ تن رسیده است. تغییر الگوی مصرف، تغییر شكل عرضه مواد غذایی، رواج استفاده از كالاهای غیر استاندارد و كم كیفیت و نیز افزایش جمعیت از جمله این دلایل است. در عین حال نیمی از زباله های تولیدی شهروندان این كلان شهر را ظروف یك بار مصرف و قابل بازیافت تشكیل می دهد. تهیه ارزاق و مایحتاج مرغوب و استفاده از كالاهایی كه نیاز كمتری به بسته بندی دارند. افزایش دوام محصولات تولیدی توسط شركت ها و تولید كنندگان از جمله راهكارهایی است كه به كاهش تولید زباله كمك می كند. هم اینك ۳ میلیون نفر جمعیت شهری مشهد به طور متوسط هر كدام ۲كیلوگرم زباله تولید می كنند.
●۵۰ دستگاه سقاخانه
در فصل تابستان و به منظور رفاه حال زائرین و شهروندان، شهرداری اقدام به احداث، نصب و راه اندازی ۵۰ دستگاه سقاخانه در معابر اصلی شهر كرد. مشهد به عنوان نخستین كلان شهر مذهبی جهان و به لحاظ همجواری با بارگاه شریف رضوی، حجم بالایی از مسافر و زائر را می پذیرد به همین خاطر علاوه بر احداث ۵۰ باب سقاخانه، ۲۰۰ دستگاه آب سردكن استیل با مشاركت مردم و به ویژه حسینیه ها و مساجد نیز نصب شده است. سقاخانه ها با الهام از معماری سنتی ایران به شكل گنبدی طراحی شده كه علاوه بر سقف كه گنبد مسی است، سه وجه آن با كتیبه های سنگی و خط تركیبی عربی و برجسته مزین به اسامی ائمه معصومین است كه برای ساخت هر باب سقاخانه ۲۰۰میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
●۹۰۰ میلیون دلار فاینانس
هیأت دولت در نشست اخیر خود در مشهد، ۹۰۰میلیون دلار اعتبار فاینانس به شهرداری مشهد اختصاص داد كه از این اعتبار، ۳۰۰میلیون دلار برای بافت های فرسوده و بقیه برای قطار شهری و پروژه های دیگر مشهد هزینه خواهد شد. همچنین ۸۵میلیارد ریال به پروژه های شهری مشهد اختصاص یافته است.
این نكته می تواند دو موضوع را در مشهد حل كند، یكی قطار شهری است كه با وجود آمادگی طولانی مدت خط یك، هنوز راه اندازی و بهره برداری نشده است و دیگری وضعیت بافت های فرسوده و در عین حال میراث فرهنگی مشهد است كه به دلایل مختلف به مخاطره افتاده است.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید