جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زادروز محمد عطریانفر که به روزنامه نگاری عشق می ورزد (در این روز ۱۹ اوت)


امروز زادروز محمد عطریانفر مدیر و سردبیر پیشین روزنامه همشهری، رئیس شورای سردبیری روزنامه شرق و راه انداز روزنامه کارگزاران است كه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در اصفهان پا به عرصه وجود گذارده است. وی كه فعالیتهای انقلابی را از زمان دانشجویی در دوران نظام سابق آغاز كرده است یکی از فعالان بنام انقلاب سال ۱۳۵۷ و وفاداران به آرمانهای این انقلاب بشمار می رود .
عطریانفر با این كه از بهترین فارغ التحصیلان رشته مهندسی بود، پس از انقلاب وارد دنیای روزنامه نگاری شد كه از جوانی به آن كشش و علاقه زایدالوصف داشت. وی با كار كردن در كیهان بعد از انقلاب، نشریات دیگر و سازمان رادیو تلویزیون مهارت ژورنالیستیک لازم را به دست آورد. همین علاقه، كشش و مهارت بود كه روزنامه همشهری را در صدر روزنامه های ایران قرار داد. وی از آغاز سال ۱۳۷۲ تا تابستان ۱۳۸۳ سردبیركل و مدتی نیز مدیر همشهری بود و از بامداد تا نیمه شب در آنجا كار كرد و همه علاقه و مهارت خود را بكار برد تا روزنامه ای را كه متعلق به شهرداری است به سطحی از تیراژ برساند كه در صدر همه قرار گیرد و از لحاظ مالی خودکفا باشد. او مشكل كار را می دانست، مشكلی كه مردم ذاتا دوست ندارند روزنامه متعلق به دولت و یا یك سازمان عمومی را بخرند، مخصوصا كه میانه مردم ـ صرف نظر از كدام كشور ـ به دلیل ارتباط زیاد، با شهرداری ها خوب نبوده است.
ولی، عطریانفر موفق شد از این سد عبور كند. او ستونها، عناوین و مطالب تازه ای را وارد «همشهری» كرد كه قبلا در مطبوعات ایران سابقه نداشت و برای انجام كار، از مهارت چندین روزنامه نگار قدیمی استفاده كرد. برای این كه همشهری از نظر حرفه روزنامه نگاری نقص نداشته باشد، دو روزنامه نگار بسیار ماهر و قدیمی را مامور بازبینی پس از چاپ و یافتن ایرادها با هدف اصلاح کار و جلوگیری ازتکرار كرده بود. ایرادهای وارده كه بعدا با پی نوشت به دبیران و خبرنگاران ابلاغ می شد مطلقا نباید تكرار می شد و تكرار اشتباه قابل تحمل نبود. تلاش دفتر عطریانفر این بود كه تحریریه روزنامه، این دو روزنامه نگار را نشاسد. این ابتكار، قبلا در ایران سابقه نداشت.
از ابتكارهای دیگر وی كه برای همشهری خواننده به دست آورد؛ در آغاز كار، انتشار پاورقی در صفحه ششم بود، و دهها ابتكار دیگر. او بود كه طلسم طولانی را شكست و در مرداد ۱۳۷۲ اجازه داد كه در دو شماره (به مناسبت چهلمین سالگرد وقوع رویداد ۲۸ مرداد) مطلب مربوط با عكس دكتر مصدق چاپ شود و از آن پس مصدق نویسی در مطبوعات ایران به صورت امری عادی درآمد. به مصداق این ضرب المثل كه در عین حال یك اصل روزنامه نگاری است؛ ویروس ژورنالیسم وارد بدن عطریانفر شده است و این ویروس برخلاف سایر ویروسهاست، و نباید خارج شود كه با خارج ساختنش بیماری و ضعف پدیدار می شود. با وجود این، هنوز این روزنامه نگار و انقلابی بزرگ در صف نوبت رسیدگی به تقاضای خود - پروانه «ایران زمین» روز شماری می كند. عطریانفر در عین حال یك سیاستمدار پراگماتیست و در زمینه انجام امور از هواداران اصالت عمل و رعایت اعتدال است. او از موسسان حزب کارگزاران و عضو فعال شورای مرکزی این حزب میانه رو هوادار اصلاحات است. حزب کارگزاران که مهندس عطریانفر در روزهای سخت و گرفتاری غلامحسین کرباسچی نگذاشت چراغ عمرش خاموش شود از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵ میلادی) فعالیت خود را شدت بخشیده و دارد به صورت یک حزب فراگیر بزرگ درمی آید. می دانیم که حزب کارگزاران از احزاب قدیمی تر پس از انقلاب است که تشکیلات کامل و واقعی دارد. بنابراین، عطریانفر یک روزنامه نگار - سیاستمدار است که مدتی نیز رئیس شورای شهر ۱۲ میلیونی تهران بود.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید