پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
یک علامت سؤال کوچک
-ارزان بودن و نبود سیستم كنترلی در مصرف سوخت، مهم ترین عامل مصرف بالای سوخت در كشور محسوب می شود. علاوه بر این مالكیت خودروی شخصی در كشور ما در مقایسه با سایر كشورهای دنیا بسیار پایین است، در حالی كه این كشورها با مشكل ترافیك های سنگین مانند ایران مواجه نیستند.
در ایران به ازای هر ۱۰ نفر یك خودرو و در تهران به ازای هر سه ونیم نفر در كشور یك دستگاه خودرو وجود دارد، در حالی كه در بسیاری از كشورها به ازای هر یك ونیم نفر یك دستگاه خودرو وجود دارد. دانستن این موضوع این علامت سؤال را كه چرا تهران با این همه راهبندان دست به گریبان است پیش رو قرار می دهد.
سوخت تنها سرمایه ملی كشور ما محسوب می شود، در حالی كه این سوخت بی محابا مورد مصرف قرار می گیرد و ایران از نظر مصرف سوخت در جهان ركورددار است. در كشور ما به ازای هر لیتر بنزین كمتر از ۱۰ سنت پرداخت می شود، در حالی كه در سایر كشورها هزینه این میزان سوخت ۳/۱ یورو است.
وقتی سوخت ارزان و به عبارتی رایگان شود، خودروی شخصی به وسیله ای برای تفریح، سرگرمی، ورزش و پر كردن اوقات فراغت تبدیل می شود و افراد برای انجام كوچك ترین كارهای روزانه از خودروی شخصی استفاده می كنند.
حالا این موضوع را بگذارید كنار این نكته از یاد رفته كه سهم حمل ونقل عمومی در سفرهای شهری كشور بسیار پایین است، در زندگی شهری ایران به توسعه سیستم حمل ونقل عمومی در زندگی شهری ایران توجه مناسبی نشده است، بنابراین كشور در این زمینه با مشكلات اساسی مواجه است.
در حال حاضر سهم سیستم حمل ونقل عمومی در ساعات پیك ترافیك در تهران ۴۵ درصد است، یعنی پنج درصد آن مربوط به مترو، ۱۸ درصد اتوبوسرانی، پنج درصد مینی بوس رانی و ۱۷ درصد آن به سیستم تاكسیرانی مربوط می شود، علاوه بر این در تهران چهار هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۲۷۶ خط فعالیت می كند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این اتوبوس ها در سطح شهر جابه جا می شوند و در صورتی كه تعداد اتوبوس های تهران به هشت هزار دستگاه افزایش یابد، روزانه قادر به جابه جایی ۶ میلیون نفر در تهران خواهیم بود.
از سوی دیگر با توان فعلی سالانه قادر به ساخت ۱۰ تا ۲۰ كیلومتر خط مترو هستیم و به نظر می رسد در شرایط فعلی توسعه سیستم اتوبوسرانی و خطوط ویژه اتوبوس بهترین راه حل مشكل ترافیك است.
ارائه خدمات الكترونیك كمك بزرگی در كاهش سفرهای شهری ایجاد می كند، اما استفاده از خدمات خرید و فروش الكترونیك هنوز در ایران مرسوم نشده، بنابراین یكی از بهترین روش هایی كه در دنیا باعث كاهش سفرهای شهری می شود، در ایران كاربرد چندانی ندارد.
با توجه به این كه روزانه ۴۰۰ هزار محموله شهروندان توسط پیك بادپا در تهران جابه جا می شود، فعالیت پیك بادپا موجب چهارونیم میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت شده است.
منبع : همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
سریلانکا توماج صالحی سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب کارگران حجاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس
فضای مجازی کنکور سیل شهرداری تهران تهران هواشناسی پلیس سلامت فراجا قتل وزارت بهداشت قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو چین قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
مهران مدیری تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر رادیو سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه طوفان الاقصی حماس ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا رئال مادرید لیگ برتر
مریخ فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک ناسا اپل فناوری نخبگان سامسونگ
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست