سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

قتل عام کشاورزان در منچستر انگلستان (در این روز ۱۶ اوت)


۱۶ اوت سال ۱۸۱۹ ـ چهار سال پس از شكست ناپلئون ـ شصت هزار تن كشاورزان منچستر انگلستان برای شنیدن اظهارات یك كشاورز مبارز به نام « هنری هانت Henry Hunt » با خانواده های خود در مزرعه « سن پترز فیلد » گرد آمده بودند و با خود قرار گذاشته بودند كه پس از شنیدن حرفهای « هانت » در همانجا یك « پیك نیك » برگذار كنند .
قاضی شهر كه از این خبر نگران شده بود به تقاضای مالكان ( فئودالها ) تصمیم گرفت كه سواران داوطلب را برای دستگیری « هانت » و برهم زدن اجتماع اعزام دارد. این داوطلبان عمدتا از خرده مالكان و فرزندان اعیان و كسبه شهر تشكیل می شدند كه در مواقع اضطراری كار پلیس ضد شورش ( امروز ) به آنان واگذار می شد. آنان هنگامی به اجتماع كشاورزان رسیدند كه « هانت » سخن از اصلاحات ارضی و امضای تومار برای درخواست تصویب یك قانون در این زمینه در پارلمان و نیز لغو قانون ذرت می گفت.
سواران به سوی جایگاه سخنرانی « هانت » هجوم بردند و با كشاورزان درگیر شدند و دست به كشتار آنان زدند كه اجتماعی مسالمت آمیز برپا داشته بودند. در این عملیات ششصد و ۹ مرد و زن و كودك كشته و یا مجروح شدند.
مورخان با استفاده از واژه واترلو ( محل آخرین جنگ ناپلئون با مخالفانش ) این رویداد را قتل عام « پترلو » نام نهاده اند. از آن زمان به بعد، این كشتار وسیله ای شده است كه روشنفكران و انقلابیون با اشاره به آن بر مالكان ، كارفرمایان و زورگویان بتازند.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید