جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شهر الکترونیک و مدیریت یکپارچه


شهر الکترونیک و مدیریت یکپارچه
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اساسی در حل مسائل تهران و كلانشهرها دارد. این مسأله به ویژه در مدیریت شهری ، اقتصاد شهری ، تولید شغل و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی نقشی اساسی ایفا می كند.
اساسی ترین محور برنامه های شهرداری تهران برای ایجاد شهر الكترونیك و بهره برداری از فناوری اطلاعات در مدیریت شهری است، به همین خاطر ساده سازی ارائه خدمات به شهروندان از اهم این برنامه ها می تواند باشد، در واقع قرار گرفتن این موضوع در كنار سفرهای متعددی كه در تهران انجام می شود می تواند موضوعی با عنوان ترافیك كاذب را كاهش دهد. سفرهای غیرضروری كه به منظور دریافت خدمات دستگاه های مختلف از سوی شهروندان انجام می شود كه با راه اندازی شهر الكترونیك تعداد قالب توجهی از این سفرها كاهش می یابد و این یعنی كاهش حجم انبوهی از رفت و آمدها در شهر و كاهش سفر. در این میان نمی توان از نقش روابط عمومی ها به عنوان واحدهای اطلاعاتی و ارتباطی كه باید همواره پویا، علمی و اثربخش عمل كنند، چشم پوشی كرد و به دنبال روش های نوین و جدیدی برای دریافت و انتقال اطلاعات به مخاطب و برقراری ارتباطی مؤثر و اثربخش و سریع با مخاطبان سازمان خود بود. یكی از امكانات و شیوه هایی كه جامعه اطلاعاتی به مدد تكنولوژی های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت در اختیار روابط عمومی ها قرار داده است، روابط عمومی الكترونیك یا دیجیتال است كه اطلاع رسانی و اطلاع یابی سریع، بازخورد همزمان و ارتباط دوطرفه و دوسویه با مخاطبان را موجب شده است. به جرأت می توان گفت بی توجهی به این موضوع باعث شده تا در برخی از نقاط كلیدی و مركزی شهر كه شریان های اصلی عبوری به حساب می آیند، در برخی از ساعات روز ترافیك های سرسام آوری شكل گیرد كه با رویكرد به سمت شهر الكترونیك این موضوع تا حد قابل توجهی كاهش می یابد.در بررسی ویژگی های این نوع روابط عمومی باید دقت داشت كه عملكرد این واحد در نهایت باید موجب تسهیل دسترسی شهروندان، ارتباط دوسویه با مخاطبان و نهادهای موردنظر، بهبود خدمات، افزایش كارآمدی و پاسخگویی، كاهش هزینه ها و ساده سازی فرآیند ارتباط شود. در حوزه روابط عمومی الكترونیك، داشتن بینش مناسب دیجیتالی در راستای دانش روابط عمومی از آشنایی با مسایل فناوری اطلاعات مهم تر است. به عنوان نمونه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران پرداخت الكترونیكی عوارض شهرداری را از آخر آبان ماه سال جاری در كلیه مناطق شهرداری آغاز كرده، كه این موضوع توانسته حجم مراجعات به مناطق شهرداری را ۳۰ درصد كاهش دهد.
پایتخت علاوه بر اینكه نیازمند فرهنگ سازی برای استفاده شهروندان از سیستم الكترونیكی پرداخت های خود است باید از مدیریت یكپارچه ای برخوردار باشد كه موضوع را هدایت كند.
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید