پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آلودگی محیط زیست و خستگی در رانندگی


- طبق تحقیقات به عمل آمده استفاده از رینگ و لاستیك غیر استاندارد برای خودرو مصرف سوخت خودرو را یك تا چهار درصد افزایش می دهد كه هر خودرو با این كار سالانه هزینه سوخت بیشتری خواهد داشت كه به این ترتیب و با در نظر گرفتن تعداد خودروهای موجود در كشور هزینه های بسیار گزاف ارزی نیز تبعات منفی موضوع خواهد بود .
- بر خلاف نظر عموم باز كردن ترموستات در تابستان صرف سوخت خودرو را تا دو در صد افزایش می دهد
- با تعویض به موقع روغن و فیلتر خودرو از منافعی چون
۱- حفظ و نگهداری بهتر خودرو
۲- صرفه جویی در زمان و هزینه های منفی بعدی
۳- افزایش طول عمر و كاركرد خودرو و قعطات
۴- كاركرد مناسب تری داشته و تاثیرات مثبت زیست محیطی را شامل می شود
- باید در نظر داشت تعویض روغن خودرو در تعمیرگاه صورت گیرد و از هرز روغن مستعمل در محیط جدا خودداری گردد .
- طبق آمار ارائه شده بیشترین حجم امداد رسانی خودرو در سال ۸۰ به ترتیب در مرداد ماه و مهر ماه به علت قطع بنزین آب و برق خودرو در اثر تغییر دما در فصل تابستان و شروع سرما برای خودرو به وجود می آید كه نشان از اهمیت رسیدگی به خودرو از لحاظ موارد مذكور دارد .
- در پایان به این نكته اشاره می شود متوسط مصرف بنزین هر خودروی ایرانی روزانه ۳ الی ۶ برابر كشورهای اروپایی است كه این افزایش تنها به دلیل مصرف بیشتر سوخت خودروهای ایرانی نیست، بلكه بخشی از این مسئله به استفاده بیش از حد اتومبیل های شخصی مربوط می شود هنگامی كه با حداكثر سرعت می رانید گرچه در وجود خویش احساس شعف و غرور و انبساط می كنید ولی به تدریج خستگی جایگزین احساس شعف شما شده و تعادل شما را بر هم می زند. در این زمان است كه حوادث دلخراش هر لحظه در كمین است پردازش اطلاعات در مغز در ۵ مرحله صورت می گیرد .
۱- دریافت اطلاعات
۲- شناسایی واكنش
۳- اخذ تصمیم واكنش
۴- اجرا
۵- كنترل نتیجه
با توجه به این مطلب وقتی شما به نزدیكی تونل یا چراغ قرمر چشمك زن می رسید واكنش های زیر توسط سیستم عصبی حركت بدن صورت می گیرد
۱- مشاهده چراغ چشمك زن در مسیر جاده یا خیابان
۲- رجوع به حافظه برای چگونگی برای برخورد با این كنش یا عكسل العمل
۳- دستور توقف از مغز و انتقال از طریق عصب های گیرنده و فرستنده
۴- فشار آوردن روی پدال ترمز
۵- بررسی كردن جوانب و وقوف به این مطلب كه آیا در جای مناسبی توقف كرده اید یا خیر. حال با حساسیت مطرح شده در خصوص عملكرد مغز و اندام در واكنش با محرك های بیرونی و ناگهانی خستگی و حالت های عصبی تند خویی عدم تعادل و هر گونه عملی كه هوشیاری فرد را در رانندگی دچار اختلال نماید طبیعتا در روند پاسخگویی به محرك ها اثر سوء گذاشته و حادثه آفرین خواهد بود .
در هنگام رانندگی از داروهای خواب آور استفاده ننمایید
- در هنگام عصبانیت و تند خویی و مشاجره با دیگران پشت فرمان خودرو قرار نگیرید
- هنگام خستگی و احتیاج به خواب در اولین نقطه مطمئن توقف و بعد از استراحت و رفع خستگی مجددا به ادامه مسیر بپردازید و بهتر است برای هر دو ساعت رانندگی پشت فرمان یك ربع استراحت نمایید .
- در هنگام صبح و عصر كه آفتاب افقی می تابد رانندگی نیاز به دقت بیشتری در جاده دارد و رانندگی در شب احتیاج به دقت فوق العاده و رعایت قواعد مربوط به خود می باشد .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده (شمیم)


همچنین مشاهده کنید