پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

شاه سابق دادن گزارش مستقیم به ملت را دون شئون خود خوانده بود! (در این روز ۱۴ اوت)


در نیمه دوم مرداد ۱۳۵۷ كه اعتصابات، تظاهرات و راهپیمایی برضد سلطنت رو شدت گذارده بود، شاه و اطرافیانش مشاوره با آگاهان از جمله روزنامه نگاران و تحصیلكردگان طرف اعتماد را آغاز كرده بودند كه برای آرام كردن مردم راه حل نشان دهند. برخی از این روزنامه نگاران همكارانشان را از مفاد این مذاكرات آگاه می ساختند تا در جریان قضایا باشند. در آخرین جلسه مرداد ماه آن سال که از این دست بود و كه در كاخ نیاوران برگزار شده بود، به شاه پیشنهاد شده بود كه برای آرام ساختن مردم یك برنامه تلویزیونی راه اندازی كند و هر روز ۳۰ دقیقه تا یك ساعت، شخصا و بدون واسطه، ملت را از جزئیات امور، آگاه سازد و به پرسشهای تلفنی و یا حضوری آنان پاسخ دهد و ....
شاه پس از شنیدن این پیشنهاد ابرو درهم كشیده و گفته بود كه گوینده تلویزیون شدن، دون شئون یك شاه است و كوچك كردن خود نشانه ضعیف تلقی خواهد شد و مخالفان و ناراضیان را تشویق به گسترش تظاهرات خواهد كرد كه گفته اند «اشك كباب باعث طغیان آتش است!».
می دانیم كه علاقه مندی ونزوئلایی ها به هوگو چاوز از زمانی چند برابر شد كه وی برنامه رادیو تلویزیونی برای خود ایجاد كرد و مستقما مردم را از مسائل آگاه ساخت و به همین صورت سیاستمداران و دولتمتردان دیگر از جمله ال گور و .... در سالهای اخیر بسیاری از سران دولت ها برای خود وب سایت (وبلاگ) شخصی ساخته اند كه در آن حرفهایشان را می زنند و خبرها را می دهند و بدون واسطه پیامهای مردم را دریافت می دارند، و از این راه در جریان اوضاع قرار می گیرند، و به موقع اقدام می كنند و پاسخ لازم را می دهند. همین وب سایت های كم هزینه ( كه متفاوت از روزنامه نگاری سایبر = آنلاین، دیجیتالی و مولتی میدیایی هستند) منبع دست اول اخبار برای رسانه های عمومی قرار می گیرند. طبق گزارش مورخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ خبرگزاری ها، محمود احمدی نژاد آخرین رئیس دولتی است كه چنین وب سایت شخصی دایر كرده است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید