جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مصرف AEDs در حاملگی


مصرف AEDs در حاملگی
همه داروهای ضد صرع از جفت عبور می كنند و لذا تاا حدودی خطر ناقص الخلق زایی دارند. نتیجه مطالعه انجام شده توسط Holmes و همكارانش فرضیه مسؤول بودن AEDs برای نقص های مادرزادی در بچه های مادران مبتلا به صرع را تایید می كند. در این مطالعه آینده نگر كه از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ انجام شده ، سه گروه از خانمها از لحاظ نتایج حاملگی بررسی شده اند. گروه اول شامل ۱۸۰ خانم مصروع بودند كه تحت درمان با AEDs بودند. گروه دوم شامل ۲۱۸ بیمار مصروع بودند كه هیچ گونه AEDs دریافت نمی كردند.
گروه سوم شامل ۹۷۹ خانم كنترل بودند. در این مطالعه ، بین انواع صرع هایی كه آنها داشتند تفاوتی وجود نداشت. در بین بچه هایی كه تحت تاثیر AEDs بودند در مقایسه با بچه های مادران گروه دوم و سوم افزایش قابل توجهی در وجود نقص های ماژور ، میكروسفالی یا تاخیر رشد وجود داشت. از طرف دیگر از لحاظ آماری تفاوت قابل توجهی بین بچه های گروه ۲ و ۳ وجود نداشت. یكی از موارد خدشه این مطالعه این بوده كه تكرر حملات بین دو گروه اپی لپتیك متفاوت بوده است. به طوری كه ۵۰ درصد خانمهای مبتلا به صرعی كه داروی ضر صرع می خورند حمله را تجربه كردند در صورتی كه فقط ۱۰ درصد مادرانی كه تحت درمان با دارویی نبودند كه طول حاملگی حمله داشتند.
در یك مطالعه جدید روی ۲۱۱ خانم مبتلابه صرع و ۳۵۵ كنترل سالم ، نتایج حاملگی به ور آینده نگر بررسی شده است. ۱۷۴ حاملگی در مادران مبتلا به صرع برای آنالیز وجود داشته كه ازز این تعداد ۱۵۹ مورد AEDs دریافت كرده است. نشان داده شد كه در خانمهایی كه در معرض داروهای ضد صرع نبودند هیچ نوع نتیجه غیر طبیعی به صورت مرگ یا ناهنجاریهای مادرزادی در بچه های آنها اتفاق نیفتاده در حالی كه در ۱۵۹ خانم مصروع كه تحت درمان با AEDs بودند ۷/۱۰ درصد نتایج غیر طبیعی در مقایسه با ۴/۳ درصد در گروه كنترل داشته اند كه این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار می باشد. در این مطالعه ، بین تكرر حملات و نتایج سوء هم خوانیی وجود نداشته است. در یك مطالعه بزرگ كه در چند موسسه روی ۹۰۲ خانم مصروع انجام شده وقوع نقص مادرزادی در بچه های مادران تحت درمان با AED تقریبا پنج برابر خانمهی مصروعی بوده كه دارویی دریافت نكرده اند.
دلیل دیگری دال بر تراتوژن بودن AEDs این است كه هر چه غلظت خونی آنها در مادر زیاد می شود میزان ناهنجاری در بچه ها نیز زیاد می شود و وقتی یك داروی دیگر به رژیم دارویی مادر اضافه می شود میزان ناهنجاری در بچه ها نیز افزایش می یابد. وقتی دو داروی ضد صرع مصرف می شوند ایجاد ناهنجاری مادر زادی تا ۵/۵ درصد زیاد می شود و وقتی سه تا ۴ داروی ضد صرع با هم مصرف می شوند میزان ناهنجاری به ترتیب ۱۱ و ۲۳ درصد افزایش می یابد. این ارقام را می توان با ۲ درصد در مردم عادی و ۳ درصد با مادرانی كه با یك AED درمان می شوند مقایسه كرد. اخیرا نشان داده شده كه در بچه هایی كه مادر آنها در طول حاملگی با AEDs درمان شده اند تغییرات طولانی مدت در نوار مغزی (EEG) آنها وجود دارد.
Iqs نیز با افزایش تعداد AED كم می شود در حالی كه تغییرات EEG به تعداد حملات مادر در دوران حاملگی ارتباطی ندارد. و بالاخره این كه زمان در معرض AED قرار گرفتن در دوران جنینی مهم است. نقص های مربوط به مجرای عصبی موقعی ایجاد می شود كه تماس با بعضی AEDs از هفته های ۵ تا ۶ پس از آخرین پریود قاعدگی (LMP) باشد. شكاف كام و لب شكری به ترتیب موقعی ایجاد می شوند كه تماس جنینی با دارو قبل از هفته ۷ و هفته ۱۰ از LMP باشد. بیماری قلبی مادرزادی موقعی ایجاد می شود كه تماس با دارو قبل از هفته ۸ از LMP باشد.
اگر خانم مصروعی به مدت بیش از ۲ سال حمله نداشته باشد پزشك باید قل از حامله شدن او ، قطع مصرف دارو را تحت بررسی قرار دهد. اگر بیماری داروی ضد صرع مصرف می كند كمال مطلوب این است كه بیمار تحت درمان با كمترین تعداد دارو و با كم ترین دوز مورد نیاز برای كنترل حملات باشد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید