شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مسئله بهای نفت: چرا آمریکاییان نفت خود استخراج نمی کنند؟ (در این روز ۱۳ اوت)


۱۳ اوت ۲۰۰۴ نفت خام در بازار نیویورك ركورد بها شكست و از هر بشكه ۴۵ دلار و ۵۰ سنت بالاتر رفت و برای مدتی كوتاه در خط ۴۵ دلار و ۷۵ سنت هم متوقف شد كه قبلا سابقه نداشت و همه امور را تحت الشعاع قرارداد.
مقامات آمریكایی كوشیدند كه كاسه ـ كوزه ها بر سر روسیه بشكند كه رفتار این دولت با كمپانی «یوكوس» باعث بالارفتن بهای نفت شده كه رشد اقتصاد كشورهای صنعتی به آن بستگی دارد. در این زمینه كاخ سفید واشنگتن تلفنی با «مدودوف »رئیس دفتر كاخ كرملین تماس گرفت تا نگرانی رئیس جمهوری آمریكا از وضعیت كمپانی یوكوس و بالا رفتن بهای نفت به اطلاع پوتین برسدكه چپگرایان روسیه به دفاع برخاستند و آن را نوعی مداخله در امور این كشور خواندند .
در همین هنگام «دیوید پیس» روزنامه نگار امریكایی نتیجه تحقیقات خود را درباره مسئله نفت آمریكا را اعلام داشت و به صورتی استفهام آمیز نوشت: نود و هفت در صد كسانی كه اراضی نفتخیز را از دولت آمریكا اجاره كرده اند دست به استخراج نزده اند، چرا؟ ( گویا منتظر كاهش ذخایر سایر كشورها و فروش به آنها به بهای گزاف هستند ).
این روزنامه نگار كه مطلب او توسط اسوشییدپرس مخابره شده به استناد قانون آزادی اطلاعات، این آمار را به دست آورده همچنین نوشته است كه سی میلیون هكتار از اراضی دارای نفت در امریكا به اجاره داده شده است كه ۳۳ هزار مستاجر دارند ولی تنها در سه در صد این اراضی كار استخراج صورت می گیرد و در بقیه كوچكترین اقدامی صورت نگرفته است و بعید است كه تا نفت ارزان اوپك وجود داشته باشد اقدامی در این اراضی صورت گیرد.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید