پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

روزی که مدیری تازه برای «سیا» پیشنهاد شده بود (در این روز ۱۲ اوت)


رسانه های آمریكا ،چهار شنبه۱۱ اوت ۲۰۰۴، اخبار اول خود را به مدیر پیشنهادی برای « سیا » اختصاص داده بودند و مقاله های آنها نیز عمدتا در همین زمینه و پر از علامت سئوال بود.
جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا در حالی كه همگان منتظر ایجاد یك پست وزارت برای « یكی كردن » مدیریت سازمانهای متفرق اطلاعاتی آمریكا بودند، « پورتر گاس » رئیس ۶۵ ساله كمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان آمریكا را به عنوان مدیر آتی سازمان ۵۷ ساله اطلاعات خارجی آمریكا، « سیا » ، پیشنهاد كرد.
گاس كه در دهه ۱۹۶۰ از كاركنان این سازمان جاسوسی بود از دهه ۱۹۷۰ نمایندگی ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریكا را برعهده داشته است. وی از نمایندگان حزب جمهوریخواه آمریكاست و به همین جهت تعیین او با واكنش های منفی و بحث فراوان رو به رو شده است. انتصاب مدیر « سیا » پس از جلسات متعدد ، طولانی و گاهی خشونت آمیز پرسش و پاسخ ( هیرینگ ) و تصویب سنای آمریكا عملی می شود كه با این وضعیت گمان نمی رود این كار پیش از انتخابات دوم نوامبر۲۰۰۴صورت گیرد.
گاس در سال ۱۹۶۰ هنگامی كه در دانشگاه ییل در رشته تاریخ یونان باستان تحصیل می كرد برای استخدام در « سیا » جذب شد. در آن زمان، « سیا » با پیروز شدن در كمك به براندازی اوت ۱۹۵۳ ایران (رویداد ۲۸ مرداد) ، كودتای ۱۹۵۴ گواتمالا، برگرداندن ورق در یونان و پیروز كردن حزب دمكرات مسیحی در ایتالیا شهرت و قدرت وسیع به دست آورده بود .
بزرگترین كاری كه سیا در آن زمان پیش رو داشت مقابله با فیدل كاسترو بود كه در سال ۱۹۵۹ قدرت را دركوبا به دست گرفته بود. بنابراین، نخستین ماموریت گاس ( به جای یونان ) استقرار در شهر میامی ایالت فلوریدا و تجهیز فراریان كوبایی بر ضد حكومت كاسترو بود كه در حمله به خلیج خوكها شكست خوردند.
گاس كه در زمینه مبارزه با كاسترو تجربه به دست آورده بود، مامور در هائیتی، سپس دومینیكن و آنگاه در مكزیك شد. وی از اینجا مامور اروپا شد تا در جنگ سرد دو بلوك رقیب شركت جوید.
او در سال ۱۹۷۰ به سبب ابتلاء ناگهانی به بیماری خون از ادامه كار در « سیا » بازنشسته شد و به فلوریدا بازگشت و در یكی از جزایر ساحلی به سمت شهردار انتخاب شد.
وی در سال ۱۹۷۴ از همین منطقه به عنوان عضو حزب جمهوریخواه به مجلس نمایندگان آمریكا راه یافت و در سال ۱۹۹۷ در این مجلس، رئیس كمیسیون اطلاعات شد و این سمت را تا كنون ( اوت ۲۰۰۴ ) حفظ كرده است. باید توجه داشت كه بسیاری سیاستمداران آمریكایی پیشینه نظامی و یا پلیسی و از این قبیل دارند و داشتن چنین پیشینه ای در آمریكا ایجاد تعجب نمی كند و یك نقطه قوت بشمار می رود. گاس سابقه تاسیس یك نشریه كوچك در فلوریدا را هم دارد.
روزنامه های آمریكا درباره گاس نوشته بودند كه او از آن نسل ماموران اطلاعاتی است كه معتقد به خشونت و قاطعیت هستند و اگر سنا به او رای دهد، بازگشتی به چنین دورانی است. او از حامیان سرسخت جورج بوش است كه پدر او در سابق، رئیس سیا بود. گاس زمانی در مصاحبه با واشنگتن پست، از عمل بكارگیری ماموران خارجی جهت جاسوسی برای آمریكا پشتیبانی كرده بود.
حزب دمكرات آمریكا و اعضای پارلمانی آن از این اقدام جورج بوش شدیدا انتقاد كرده و گفته اند كه قرار نبود مدیران سازمانهای اطلاعاتی « حزبی » باشند، باید در خدمت كشور و منافع ملی باشند ، نه یك حزب. به همین سبب پیش بینی شده است كه این انتصاب، یك بهانه مبارزه نامزد حزب دمكرات در انتخابات آمریكا و عامل انتقاد از جورج بوش قرار گیرد كه بگوید جورج بوش می كوشد « سیا » را هم حزبی كند.
سناتور دمكرات راكفلر نایب رئیس كمیسیون اطلاعات سنا انتصاب گاس را « سیاسی و خیلی هم سیاسی » اعلام كرده و گفته است كه رئیس چنین سازمانی بهتر است « هیچ حزبی » باشد تا در قبال دو حزب؛ بی طرف، و آلوده مبارزه و رقابت دو حزب نشود. سناتور راكفلر تاكید كرده است كه با این انتصاب مخالفت شدید و دیگر سناتورها را هم برضد این انتصاب بسیج خواهد كرد.
ستانفیلد ترنر مدیر اسبق سیا انتصاب گاس را بدترین پیشنهاد برای این سمت اعلام كرد و گفت كه اگر این پیشنهاد در سنا تصویب شود؛ گاس در طول مدیریت خود به طور لاینقطع هدف حمله و مخالفت حزب دمكرات خواهد بود و كاری از پیش نخواهد برد كه مآلا به زیان امریكا خواهد بود.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید