پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نت‌های مامان


نت‌های مامان
به شما گفته بودم که مامان طرفدار محیط زیسته و برای صرفه‌جوئی در مصرف کاغذ از هر کاغذ باطله‌ای مستطیل‌های کوچک برای نت نوشتن درست می‌کنه، حتی تبلیغ‌هائی رو که در خیابان به‌دست افراد می‌دن، به شرط آنکه پشت اونا سفید باشه. می‌گوید این‌طوری هم خیابان تمیز می‌مونه، هم از کاغذ استفاده بهینه می‌شه! پاکت کارت تلفن و اینترنت هم به همین روش استفاده می‌شه. جعبه کوچکی در آشپزخانه داریم که مخصوص این کاغذها است. تو این زندگی ماشینی که آدما کم همدیگه رو می‌بینن، نت نوشتن خیلی لازمه. مثلاً: ”فلانی، فلانی به شما زنگ زد!“ یا ”قراره ساعت ۴ لوله‌کش بیاد“ یا ”فردا کارگ داریم، اتاقاتونو جمع کنین تا اون جارو کنه!“ و هزاران پیغام و پسغام دیگه.
البته بعضی اوقات، مثل همون جریان بخشش، لازم نیست اعدامش کنید وقتی نقطه و ویرگول و بقیه علامات دستوری در این نت‌ها درست نوشته نشه، کار دستمون می‌ده. خودم که یه بار مایه کلم پلو رو با خورش عوضی گرفتم و برنج سفید را هم جدا دم کردم!
یه روز دیدم مامان همه جا نوشته، ”در هر مکان که پا می‌گذارید، آنجا را بهتر از زمانی که وارد شدید، ترک کنید!“ حالا من کجا هستم؟ در دستشوئی! و مشغول مسواک زدن. بنا بر رسالت عظیمی که این نت جدید بر دوش بشریت! می‌گذاشت، بعد از مسواک، آئینه رو پاک کردم. بعد توی آشپزخونه روغن‌های حاصل از پرتاب سرخ کردن بادمجان‌ها رو از روی اجاق گاز تمیز کردم و گل‌های باچه جلوی خونه رو آب دادم! دیگه شرطی شده بودم هر بار یکی از این نت‌ها را می‌دیدم یه کار خوب انجام می‌دادم. حتی پادری طبقه پائین رو با پام پشت و رو کردم که لکه‌هاش معلوم نباشه! هفته بعد که رفتیم منزل عمه، قاب عکس پذیرائی رو که کج شده بود صاف کردم! حالا دیگه این‌قدر وارد شدم که هر جا می‌رم سعی می‌کنم تحولی در زندگی اونا ایجاد کنم! (البته شما زیاد جدی نگیرین!).
نوشتن این نت رو به مامانای عزیز که می‌‌خوان از بچه‌هاشون خیلی کار بکشن توصیه می‌کنم!!
حالا هر مهمونی که می‌آد خونه ما وقتی می‌بینه ما بعد از صرف غذا از مامان تشکر می‌کنیم و ظرفمون رو هم می‌شوئیم، اون طفلکی هم همین‌کار رو می‌کنه!
خوش به حال قدیمیا که ماماناشون سواد نداشتن حالا چون قراره در مدرسه ”مهارت‌های زندگی“ به بچه‌ها یاد بدن، مامانا هم به‌صورت عملی مثلاً خشک کردن لیف و حوله حمام روی طناب بیرون آموزش می‌دن. راستی تا کردن حوله‌ها و قرار دادن در جای مخصوص فراموش نشه!
در دنباله همین تولیدی کاغذ یادداشت از کاغذهای باطله جریانی اتفاق افتاد که براتون تعریف می‌کنم:
یک بار مامان در یک جلسه سخنرانی مهم شرکت می‌کنه. سخنران از حاضران می‌خواد که سؤالات خودشون رو به‌صورت کتبی به مجری برنامه بدن تا پشت بلندگو خونده شه. مامان از کاغذ یادداشت‌های کذائی توی کیفش داشته، سؤال خودشو می‌نویسه و به مجری برنامه می‌ده که بخونه و سخنران پاسخ بده. مجری وقتی به سؤال مامان می‌رسه این‌طوری می‌خونه: اگر در حلقه بنزنی تولوئن، به جای گروه متیل گروه نیترو قرار گیرد، در میزان فعالیت شیمیائی ماده چه تغییری حاصل می‌شود: ۱. کم می‌شود ۲. .....
جای شما خالی که تمام سالن از خنده منفجر می‌شود بله مامان خانم برگه‌های تست شیمی رو که نمی‌خواسته تبدیل به نت کرده، یادش رفته روی این نوشته‌ها رو خط بکشه مجری طرف دیگه کاغذ رو خونده بود!
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید