سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چند راهکار برای مدیریت بهتر زمان


چند راهکار برای مدیریت بهتر زمان
در روز دست کم یک کار خوب انجام دهید.
خیلی‌ها احساس می‌کنند که برای انجام کارهای مهم زندگی‌شان کمبود وقت دارند. چرا؟ مشخص است چون آنها زمان و کارهایشان را اولویت‌بندی نمی‌کنند. لیستی از اهدافتان برای هفته، سال یا حتی ۵ سال آینده بنویسید. با نخستین جرقه‌های ذهنتان اهدافتان را به هر شکل و نظمی که می‌خواهید و دوست دارید فهرست‌بندی کنید. سپس به اهداف بپردازید و آنها را با توجه به اهمیتشان طبقه‌بندی نمائید. پس از این‌کار فقط حساب کنید که چقدر زمان برای رسیدن به اهدافتان نیاز دارید ممکن است فقط ۵ دقیقه طول بکشد یا بیشتر.
گام بعدی این است که یاد بگیرید چندبعدی عمل کنید. زمانی را که در صف به انتظار ایستاده‌اید، می‌تواند به‌راحتی به بررسی و چک کردن دفترچه کار روزانه‌تان اختصاص یابد و یا با خواندن یک کتاب یا مجله پر شود. هیچ‌گاه صف‌ها را وقت تلف کن تصور نکنید بلکه آنها را فرصتی برای انجام کارهای مهم و حتی کوچک فرض نمائید.
در صورتی‌که بخواهید در وظایف خود به‌مثابه یک کارر یا همسر و والد، مفید و مؤثر باشید به تنها چیزی که نیاز خواهید داشت زمان خواهد بود. یک دفترچه قرار ملاقات بردارید و مجموعه‌ای زمانی برای خود طراحی نمائید. زمان شما می‌تواند صرف عبادت، ارزیابی دوباره اولویت‌ها، ترسیم طرحی برای پیشرفت‌هایتان و یا حتی درست کردن یک دسر شود. فقط مطمئن شوید در طول روز تنها چیزی که در اختیار دارید زمان است. در غیر این‌صورت و با وجود تغییر در فواصل زمانی کوتاه‌مدت، بیشتر تحت‌تأثیر فشار و استرس قرار خواهید گرفت.
از گفتن ”نه“ نترسید. شما نمی‌توانید همزمان رئیس یک گروه تجسس و یک مؤسسه مالی باشید. تحت هر شرایطی به انتخاب و اولویت‌بندی تکالیف شخصی و کاریتان نیاز دارید. اگر خیلی سخت نگیرید حتماً از این‌کار چقدر زمان زیاد خواهید آورد و احساس بهتری خواهید داشت تعجب می‌کنید. بعضی وقت‌ها گفتن ”نه“ جرأت می‌خواهد ممکن است اول از دستتان ناامید شوند اما در پایان وقتی فهمیدید که خودتان را به زحمت نینداخته‌اید خوشحال خواهید شد.
باید زمانتان را مثل زمان یک رئیس‌جمهور غنیمت بدانید و کارهائی را که دوست دارید انجام دهید با به‌کار بستن برخی تکنیک‌های برنامه‌ریزی ابتکاری و ابداعی می‌توانید زمان را به آن دسته از کارهائی که واقعاً برایتان اهمیت دارند اختصاص دهید در این‌صورت کمتر تحت فشار خواهید بود و هر چه بهتر و بیشتر برای مواجهه و مقابله با چالش‌هائی که روزانه با آنها دست به گریبانید توانمند خواهید شد. احتمال دارد زمانی‌که کمتر تحت فشار واقع می‌شوید کودکان، همسر و اطرافیانتان هم رهنمودهایتان را دنبال کنند، اینجا است که دنیای اطرافتان هم با شما هماهنگ‌تر از قبل خواهد شد.
رابین لیکز/ رضا دستجردی
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید