شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دستور العمل همیشه تازه ناپلئون به مقامات دولتی فرانسه (در این روز ۲ اوت)


ناپلئون بناپارت كنسول اول فرانسه (رئیس قوه مجریه) دوم اوت ۱۸۰۲ و دو سال پیش از امپراتور شدنش دستور اكید داد كه مقامات ارشد فرانسوی به نامه های مردم ظرف سه روز پس از وصول، پاسخ كتبی دهند و شنبه ها را برای ملاقات با متقاضیان ، صرفنظر از این كه چه كسانی باشند اختصاص دهند. همزمان ، ناپلئون از مردم نیز درخواست كرد كه در صورت مشاهده نقض آن دستور به شخص او شكایت كنند تا شخصا رسیدگی كند.
۱۳ قرن پیش از ناپلئون كه خود را سرباز انقلاب فرانسه می خواند ، در ایران خسرو انوشیروان دست به چنین كاری زده بود كه از « تاریخ »، نه افراد، لقب « دادگر » گرفته است. پارلمان انگلستان هم پیش از ناپلئون كمیسیون عرایض در جوار خود خلق كرد كه الگوی همه پارلمانها شده است، ازجمله پارلمان ما كه كمیسیون اصل ۹۰ دارد . پیشرفته بودن كشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نیست ، رسیدگی به درد دلها است؛ پیش از آن كه « فریاد » شوند. در برخی از كشورها كمتر از سه روز به نامه مردم ترتیب اثر می دهند. در این ممالك رسم نیست كه صاحب نامه را برای ادای توضیح دعوت كنند؛ مدیری كه نامه را دریافت می دارد برحسب اهمیت و فوریت نامه، معاون و یا یكی از زیر دستان خود را به سراغ شاكی می فرستد . مسئله تا حل شدن دنبال می شود و برای حل آن، اگر لازم باشد ضابطه و قانون وضع می گردد.
یكی از وظایف هر دفتر روابط عمومی یافتن شكایات از لابلای روزنامه ها و دادن به مقام مربوط و تعقیب آن تا حل مسئله است، و به همین لحاظ است كه شمار ناراضیان از عملكرد ادارات كم می شود و به حد اقل می رسد. باوجود این، در دویست و دومین سالروز صدور دستور حیاتی ناپلئون هنوز كشورهایی هستند كه به مشكلات مردم كه در جراید منعكس می شود و یا نامه های ارسالی آنان ، آن طور كه باید توجه نمی شود كه یك ضعف اداری بزرگ است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید