جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نویسنده ای که آخرین تالیفش را در ۹۹ سالگی نوشت (در این روز ۱ اوت)


نویسنده ای که آخرین تالیفش را در ۹۹ سالگی نوشت (در این روز ۱ اوت)
امروز سالگشت درگذشت «نیراد چودریNirad Chowderi» نویسنده بنگالی است كه اول اوت سال ۱۹۹۹ در یكصد و دو سالگی درگذشت و دهها اثر از خود به جای گذارد.
چودری كه در بنگال شرقی (بنگلادش امروز) به دنیا آمده و در هند و انگلستان زندگی كرده بود در ۹۹ سالگی آخرین كتاب خود تحت عنوان «۳ سوار» را نوشت. نوشتن یك كتاب كامل، جالب و بدون نقص در این سن، در تاریخ ادبیات جهان بی سابقه بوده است.
چودری كه در دانشگاه كلكته، رشته تاریخ را تحصیل كرده بود، كار نویسندگی را از نوشتن مقاله و تفسیر خبر آغاز كرد. وی برای رادیو هند هم تفسیر می نوشت و شخصا این تفسیرها را می خواند.
نخستین اثر چودری كه در عین حال معروفترین آنها است «سرگذشت یك هندی گمنام» عنوان دارد. پیروزی این كتاب، باعث شد كه چودری بیشتر كتابهایش را به شكل بیوگرافی بنویسد. كتاب معروف دیگر او « خاور، خاور است و باختر، باختر(غرب)» عنوان دارد. چودری در این كتاب، ضعف ملل شرقی را نداشتن روزنامه نگار واقعی و قاضی تمام عیار دانسته و نوشته است كه عادت چاپلوسی، كتمان حقیقت، به كم ساختن (قناعت)، ترس از مافوق و نیز رواج رشوه در سازمانهای دولتی، فساد اداری، نپوتیسم (قوم و خویش بازی) و پارتی بازی از عوامل بزرگ عقب ماندگی بسیاری از ملل مشرق زمین هستند كه باید آنها را به حساب مغولها گذاشت كه پس از استیلا بر بیشتر مناطق آسیا، با بی رحمی، زورگویی و خشونت هایی كه نسبت به مردم مغلوب بكار بردند، باعث رواج این عادات بد و روش های منفی شده اند.
كتاب مهم دیگر چودری، «كارهای ماكس مولرMax Muller» شرقشناس آلمانی است كه تاریخ ادیان مشرق زمین را در یك مجموعه ۵۰ جلدی منتشر ساخت و همه عمرش را صرف مطالعه درباره مشرق زمین، هند و مزدائیسم (خداپرستی ـ آیین زرتشت ـ معتقدان به اهورا مزدا) كرد. «گذرگاه» عنوان یكی دیگر از تالیفات چودری است. وی در تالیف دیگرش «زندگی كردن و یا زنده بودن و زندگی نكردن» نظر فلسفی خود را در باره زندگی و فعالیت بیان داشته و لذت را در ادامه كار (حرفه) مورد علاقه و مطابق استعداد دانسته است. «دست تو، ای ماجراجوی بزرگ»، «در باره كلایوClive» ، «قاره جادوگران» و ... از تالیفات دیگر چودری هستند. كتاب «درباره كلایو» یك تاریخ است در زمینه استعمار هند توسط انگلیسی ها.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید