جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

در کدام کشور، یک موسسه به پارلمان چنین پاسخ تند و بالحنی انتقاد آمیز می دهد؟ (در این روز ۱ اوت)


در «صفحه مجلس» روزنامه شرق شماره دهم مرداد ۱۳۸۳ اطلاعیه ای چاپ شده بود كه چون تازگی دارد یكی دو قسمت آن در زیر خواهد. از آنجا كه عینا و شماره بندی شده به چاپ رسیده بود به نظر می آید آگهی باشد، زیرا در روزنامه نگاری چنین روالی برای خبرنویسی نیست. در عمر روزنامه نگاری ۴۸ ساله خود كه هر روز همه خبرهای جهان را مرور كرده ام چنین پاسخ تندی را از جانب یك موسسه به پارلمان یك كشور ندیده بودم. به نظر می رسد كه این پاسخ به اظهارات چند نماینده كه نظر آنان است داده شده باشد. پاسخ، نوعی انتقاد نسبت به آن نمایندگان است. معمولا پاسخ به پارلمان از طریق وزیر مربوط و یا معاون پارلمانی وزیر( به شرط این كه پارلمان انتصاب آن معاون را قبلا تایید كرده باشد) با لحنی بسیار ملایم داده می شود. پاسخ به مجلس ارسال می شود، نه روزنامه. هنگام طرح پاسخ در مجلس، اگر مطرح شود؛ روزنامه پاسخ و عكس العمل مجلس نسبت به آن را تواما منتشر می كند. اینك باید دید كه واكنش مجلس به این «نوآوری» چه خواهد بود!.
● مقدمه و بند اول پاسخ از این قرار است:
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس درباره پروژه تولید خودروی موسوم به ال -۹۰ اعلام كرد كه:
۱- در انتقاد نمایندگان، از پروژه ال -۹۰ به عنوان یك پروژه مونتاژكاری یاد شده است. این امر خارج از دو حالت نیست، یا اینكه تعریف «مونتاژكاری» برای اظهار نظر كنندگان روشن نیست و یا اینكه اصولاً از محتوای قرارداد ال _ ۹۰ اطلاع درستی وجود ندارد. سئوال این است كه آیا خودرویی كه قرار است موتور، گیربكس، دیفرانسیل و قطعات اصلی بدنه آن در داخل كشور تولید شود در ردیف صنعت مونتاژ كاری قرار داده می شود؟.
كار نماینده پارلمان نظر دادن و انتقاد كردن است. اگر قرار است پاسخ داده شود باید نام نمایندگان ذكر شود نه نوشته شود:« تعدادی از نمایندگان مجلس ». اینان نماینده ملت هستند. این چنین خطاب كردنشان قطعا درست نیست. به نماینده مجلس باید توضیح داد نه « پاسخ به انتقاد ». در بند ( ۱ ) نمایندگان متهم به بی اطلاعی از تعریف واژه « مونتاژ كاری» شده اند. بعدا نوشته شده كه از قرارداد بی اطلاعند كه اتهام دیگری است و كل پارلمان زیر سئوال است.
● سه بند بعدی تند تر از بند اول و بند آخر ( ۵ ) كه بسیار تند چنین است:
۵- و نكته دیگر اینكه، تاریخ سفر مدیرعامل رنو به كشور، از مدت ها قبل، برنامه ریزی شده است و ربطی به تعطیلات مجلس محترم شورای اسلامی نداشته و ندارد و تلاش برای پیوند دادن این سفر با تعطیلات مجلس، توجیه درستی نداشته و به نظر می رسد از طریق طرح این نكته، اهداف دیگری در سر پرورانده می شود.
متن این اطلاعیه با این لحن و انشای آن و انتشارش در روزنامه حكایت از مشكلات بسیار می كند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید