چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

درود بر قهوه نوشان


درود بر قهوه نوشان
در میان انواع نوشیدنی ها، قهوه از همه دلچسب تر است. عقاید فراوانی هم در مورد مفید یا مضر بودن این نوشیدنی محبوب وجود دارد اما اخیراً محققان متفق القول در كنفرانسی كه انستیتو بین المللی تحقیقات تغذیه ای در رم برپا كرد، به این نتیجه رسیدند كه قهوه نه تنها ضرر ندارد كه برای سلامتی بسیار مفید است. پژوهش های تازه نشان می دهد، نوشیدن قهوه ارتباط مستقیمی با كاهش بیماری های كبدی دارد.
میزان ابتلا به هپاتیت در افرادی كه روزانه حداقل ۴ فنجان قهوه می نوشند بسیار كمتر از آنهایی است كه اصلاً قهوه نمی خورند.قهوه تاثیر مفیدی در كاهش بروز سیروز كبدی دارد. بیماری ای كه حاصل تخریب مزمن و تشكیل بافت جوشگاهی در كبد بوده و كار طبیعی بدن را مختل می كند. سیروز كبدی با بی اشتهایی، بزرگ شدن كبد، قرمزشدن كف دست و خستگی و ضعف و دیگر علایمی مانند اسهال، بزرگ شدن طحال و بزرگ شدن سینه در مردان بروز می كند.
از آنجا كه این بیماری در مردان دو برابر زنان است نوشیدن قهوه در مردان بسیار توصیه می شود. از تاثیرات نوشیدن قهوه بر سلامت مردان به جلوگیری از تولید سنگ صفراوی نیز می توان اشاره كرد. افرادی كه روزانه بیش از ۲ فنجان قهوه می نوشند ۳۰ تا ۴۰ درصد كمتر از آنها كه علاقه ای به خوردن قهوه ندارند در معرض ابتلا به سنگ صفراوی قرار دارند. با وجود موارد فوق به نظر می رسد دیگر دلیلی بر سرزنش قهوه نوشان حرفه ای وجود ندارد. پس درود بر قهوه نوشان!
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید