شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رفتار قاطعانه نه گفتن


ویژگی های رفتاری افراد جراتمند
- یكی از نشانه های سلامت روانی وجود روابط و ارتباطات اجتماعی و بین فردی است وجود چنین روابط گرم و صمیمی با انسان های دیگر منبع ایمنی اعتقادی راحتی و آسایش هر انسانی است. به هنگام رویارویی با مشكلات و در مواقع سخت زندگی وجود دوستان صمیمی،خانواده های گرم و آشنایان و بستگانی دلسوز به انسان ایمنی و اعتماد می دهد انسان ها همواره نیازمند بیان و مطرح نمودن خویش هستند چه به صورت كلامی و چه به صورت غیر كلامی. این مهارت مشغول بر ابراز عقاید، امیال و حتی نیازها و هیجانات و احساسات و ترس است قدرت برقراری و حفظ روابط دوستانه در بهداشت روانی فردی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد. برخی از متخصصان ابراز وجود را دارای چهار سطح و مرتبه می دانند
- رد تقاضای نامعقول دیگران با كسب قدرت نه گفتن
- جلب احساس مثبت دیگران و طرح در خواست های خود
- ابراز احساسات مثبت و منفی
- شروع ادامه و خاتمه دادن به گفت و گو
ابراز وجود شامل گرفتن حق خود و ابراز عقاید احساسات و افكار خویش به طور صریح، مستقیم و صادقانه است به نحوی كه حقوق دیگران نیز حفظ می شود به عبارت دیگر رفتاری كه شخص را قادر می سازد منافع خویش را تشخیص دهد بر اساس آن عمل كرده و بدون اضطراب جدی بر حق خود اصرار و پافشاری كند احساساست واقعی خود را صادقانه بیان دارد و بدون فراموش كردن حقوق دیگران حق خود را مطالبه نماید مهارت قاطعیت یكی از انواع ارتباطات اجتماعی و روابط بین فردی است .
- ایستادگی بر نظرات شخصی و بیان افكار احساسات و باورها به صورت مستقیم و صریح كه دارای این خصایص است
- بیان صادقانه و مستقیم افكار و احساسات
- از نظر اجتماعی پسندیده و مقبولتی داشته باشد
- رفتار قاطعانه مخل حقوق دیگران نباشد
رفتارهای قاطعانه عبارتند از :
- رد قاطعانه در این رفتار فرد به صورتی كه اجتماع پسند باشد .در خواستهای تحمیلی دیگران را رد می كند
- بیان قاطعانه توانایی بیان احساسات مثبت مثل قدردانی از دیگران ، ابراز محبت و علاقه و بیان تمجید و ستایش است .مانند چه لباس قشتگی پوشیده ای. نكته هوشمندانه ای را مطرح كردی، خیلی استادانه به این موضوع پرداخته ای
توانایی بیان هیجانات مثبت به صورت گرم و صمیمی و اجتماع پسند
- در خواست قاطعانه : توانایی بیان و مطرح كردن درخواست ها از دیگران است تا تامین نیازهای فرد تسهیل شود و یا به اهداف خود برسد .اگر رفتار قاطعانه را با رفتار پرخاشگرانه و منفعلانه مقایسه كنیم درك بهتری از آن پیدا می كنیم .
رفتار پرخاشگرانه بیان خصومت آمیزی است كه خود بدون در نظر گرفتن حقوق دیگران می خواهد به هدف خود دست یابد هنگام پرخاشگری فرد با صدای بلند و با لحن نامناسبی صحبت می كند، داد می زند، توهین می كند، ناسزا می گوید و به حقوق دیگران اهمیت نمی دهد. در رفتار منعفلانه فرد با لحن توام با معذرت خواهی افكار احساسات و حقوق خود را بیان می كند به گونه ای كه به راحتی مورد بی توجهی قرار می گیرد فرد با شك و تردید و متزلزل صحبت می كند صدای آهسته ای دارد و زود تسلیم می شود از منازعات اجتناب می كنند و خود را پایین تر از دیگران می داند در رفتار قاطعانه فرد با ملاحظه و توجه به دیگران بر دیدگاه خود ایستادگی و اصرار می كند .احساسات ،نظرات و افكار خود را به صورت باز و آشكار بیان می كند با دیگران احساس برابری می كند به كسی صدمه نمی زند و اجازه نمی دهد كسی به او توهین كرده یا به او صدمه بزند .
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید