جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حرفهایی که در چهل و چهارمین کنوانسیون سراسری حزب دمکرات امریکا زده شد (در این روز ۲۷ جولای)


دوشنبه شب۲۶ ژوئیه ۲۰۰۴ چهل و چهارمین كنوانسیون سراسری حزب دمكرات امریكا كه از لحاظ عضو و هوادار، حزب اول امریكا بشمار می رود در شهر بوستون واقع در ایالت ماساچوست و منطقه معروف به انگلستان نوین آغاز بكار كرد. تفاوت این كنوانسیون با كنوانسیونهای سابق در این بوده است كه همه سران و مقامات این حزب از جیمی كارتر تا كلینتون و ال گور در آن شركت كرده بودند و جملگی با یك زبان سیاست جورج بوش را در مورد انتقاد قرار دادند و خواهان محدود شدن دوران حكومت او به یك دوره شدند.
به همین لحاظ شبكه های تلویزیونی آمریكا سردبیران اخبار خود را مامور پوشش آن كرده اند و نطقهایی كه درآن شد صفحه اول روزنامه های این كشور را پر كرده است.
مقاله نگاران آمریكایی متفقا نوشته اند كه دمكراتهای امریكا برای نخستین بار در تاریخ این حزب « وحدت كلمه » داشتند و پیش بینی كرده اند كه انتخابات امسال بسیار پر هیجان خواهد بود.
ویلیام كلینتون رئیس جمهوری سابق كه كنوانسیون را گشود در نطق خود ملاحظات سیاسی را كنار گذارد و گفت: جورج بوش وهمكارانش با درپیش گرفتن سیاستی نادرست، در داخل آمریكا میان مردم ایجاد شكاف كرده و تفرقه افكنده و در خارج از مرزها، آمریكا را منزوی و بدون هوادار ساخته اند و بنا براین باید بروند.
وی گفت كه جورج بوش یك رئیس جمهوری شكست خورده است. او نباید به نام منزوی كردن تروریسم، آمریكا را منزوی می كرد. یك پرزیدنت خوب باید كسری بودجه را كاهش دهد ، نه مثل بوش باعث افزایش آن شود. بوش در دوران حكومت خود نه ایجاد شغل تازه كرد و نه امر رفاه و درمان را بهبود بخشید. مسئله درمان در آمریكا به صورت بحران درآمده است . بوش نشان داده است كه نسبت به مسائل اجتماعی بی اعتناء است.
كلینتون در پایان نطق خود گفت كه یك سرباز پیاده ملت آمریكاست و چون می داند كه جان كری می تواند به ملت خدمت كند همه تلاش خود را بكار خواهد برد تا وی به كاخ سفید برود. كلینتون گفت كه ما ( آمریكا ) در نتیجه سیاستهای نادرست این دولت ( بوش ) در داخل و خارج دارای مسئله و مشكل هستیم. جمهوریخواهان در سه سال گذشته نشان دادند آن طور كه می گویند كارآیی ندارند و كامل نیستند.
جیمی كارتر رئیس جمهوری اسبق در نطق خود در این كنوانسیون، اشغال نظامی عراق را محكوم كرد و گفت كه اشغال نظامی عراق به اعتبار امریكا در جهان صدمه زد و این كشور را منزوی و آسیب پذیر كرد. او گفت كه آمریكا با لشكر كشی بدون دلیل به یك كشور مستقل عضو سازمان ملل جهان را برضد خود برانگیخت و همه را دشمن خود ساخت.
كارتر تاكید كرد: تا دیر نشده است باید اعتماد به آمریكا را به جهانیان باز گردانید. ما نمی توانیم بدون اعتماد خود را شكوفا سازیم. كارتر گفت كه این دولت ( جورج بوش ) از رویداد ۱۱ سپتامبر سوء استفاده كرد و به اجرای سیاست و برنامه هایی كه از پیش داشت پرداخت و دولتهای خارجی كه نسبت به آن واقعه احساس همدردی می كردند نخواستند در آن شرایط در برابر برنامه های واشنگتن واكنش سریع نشان دهند.
ال گور كه در انتخابات سال ۲۰۰۰ بیش از بوش رای به دست آورده بود و دیوان عالی امریكا مانع دوباره شماری آراء مورد اعتراض شده بود و در نتیجه بوش با ۵۳۷ رای اضافی در فلوریدا پیروز شد كنوانسیون را جای مناسبی برای بیان حرفهایی كه نزدیك به چهار سال در گلو داشت دید و گفت: اینك تا روز انتخابات و در آن روز، زمان مناسبی است كه مردم امریكا خشم خود را به آن چه كه در سال ۲۰۰۰ در فلوریدا روی داد نشان دهند و نگذارند كه عاملان آن وضعیت به پیروزی برسند. مردم باید تلافی كنند. این بار مردم باید مراقب آراء خود باشند تا دقیقا خوانده و شمارش شوند. ما نباید فراموش كنیم كه چهار سال پیش در فلوریدا چه گذشت. من در آن زمان حساس، به خاطر حفظ ارامش وطن كوتاه آمدم. « تاریخ » همه چیز را ضبط می كند و به یادگار می گذارد. چیزی از قلم نخواهد افتاد.
در جلسه افتتاحیه كنوانسیون كه چندین تن دیگر سخن گفتند جان كری و نامزد معاونت او جان ادواردز حضور نداشتند و در ایالتهای دیگر به تیلیغ برای خود ادامه می دادند.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید