جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قلل دو قلوی کهار و ناز


قلل دو قلوی کهار و ناز
قلل دو گانه كهار (۴۰۵۰) و ناز (۴۱۰۸) واقع در حاشیه شرقی منطقه البرز و در امتداد رودخانه كرج، مرز طبیعی كوهستان طالقان و ساوجبلاغ و آسارا محسوب می شود.
كهار كوه بزرگ و مرتفعی است كه از سمت شمال شرق، با گردنه سِرابشم به قلل هفت خوانی و كرچان و از سمت غرب به قلل ناز و واركش متصل می گردد و از شمال به آبادیهای گرآب و گته ده طالقان و از سمت جنوب به آبادیهای كلوان و كلها محدود می شود.۱
برای دیدار از این روستای زیبا در منطقه آسارا از جاده كرج به چالوس با پشت سر گذاشتن ۲۵ كیلومتر از كرج پس از عبور از روستای پل خواب، یك جاده فرعی اسفالته در سمت چپ از جاده اصلی چالوس جدا می شود كه پس از طی كمتر از ده كیلومتر به ده كلوان می رسد.
در مسیر رسیدن به كلوان چند ده دیگر به نامهای كلها و آیگان قرار دارد. روستای كلوان با مناظری زیبا و دلنشین در میان دره ای واقع شده است كه دو طرف آن یال بلند كهار در راست و یال طناز ناز در چپ آن قرار گرفته است. سپیدی برف در دوردستها در یال و قله ناز، چشمنواز است.
قله كهار و ناز از میعادگاههای دوستداران طبیعت و كوه است و در فصل مناسب با صرف ۶ ساعت زمان با كوله ای سبك به راحتی می توان به قله صعود كرد. البته پس از طی ۳ ساعت جانپناه كاهار قرار دارد كه برای لختی استراحت كوهنوردان و تجدید قوا كردن بسیار مناسب است و در نزدیكی آن چشمه ای زلال با آب گوارا هست.
طراوت هوا و نمناكی خاك مناظری بدیع در كلوان به وجود می آورد و صدای مؤذن هر صبح آهنگ دلنوازی است كه جانها را نوازش می دهد.


مختار حدیدی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید