پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استان آذربایجان شرقی


استان آذربایجان شرقی
این استان یكی از زیباترین استان‌های ایران است، استانی كه در آن جلگه، دشت، آبشار چشمه، دره، قلعه، غار، ابنیه تاریخی، مساجد قدیمی، روستاهای تاریخی، اماكن باستانی، سنگ نوشته‌ها و ... را به وفور می‌توان یافت و از آن بازدید كرد.
مراغه شهر تاریخی: مراغه از شهرهای تاریخی و قدیمی آذربایجان و ایران است. سدی در شمال‌شرقی مراغه قرار دارد كه نامش سد خاكی علویان است. این سد از قابلیت‌های ممتازی برای بهره‌برداری‌های تفرجگاهی برخوردار است. كوهستان سهند نیز یكی از زیباترین چشم‌اندازهای این سد است. اردیبهشت تا پایان پاییز بهترین زمان استفاده تفرجگاهی از دریاچه و اطراف این سد است.
دامنه سهند: توده آتشفشانی سهند در ۵۰ كیلومتری جنوب تبریز است. سهند یكی از بلندترین كوه‌های آذربایجان و مهم‌ترین كوه آتشفشانی خاموش ایران است. بلندترین قله آن، جام داغی نام دارد... سهند را به دلیل انبوه گیا‌هان و چمن و گل و مرتع، عروس كوهستان‌های ایران میگویند، زیرا سطح تمام منطقه پوشیده از گیاه است... سهند در بهار گلزاری بی‌بدیل است ... استاد شهریار در شعر بلند سهندیه زیبایی‌های این منطقه را به تصویر كشیده است، چند بیت از شعر را بخوانید:
شاه داغیم، چال پاپاغیم، ائل دایاغیم، شانلی سهندیم!
باشی طوفانلی سهندیم!
باشدا حیدر بابا تك قارلا، قیمیر و ولا قار شیبسان
سون ایپك تئللی بولور لار لا او فوقده ساریشیبسان.
اگر به مراغه رفتید، حتما به مزارهای پنج‌گانه مراغه سری بزنید. از پنج‌هزار مزار موجود در مراغه، قدیمی‌ترین آن‌ها، گنبد سرخ است كه در آذربایجان بیشتر به <قرمزی گنبد> شهرت دارد...
از دیگر مزارهای آن می‌توان از گنبد مدور، كبود، غفاریه و گوی برج نام برد...
به طور حتم در ابتدای هر داستان این جمله را از كودكی شنیده‌اید، یكی بود، یكی نبود، زیر گنبد كبود ...
این گنبد جزو مزارهای پنج‌گانه است كه <قبر مادر هلاكو> می‌باشد. این گنبد و مزار را باید ببینید تا به زیبایی‌های آن پی ببرید.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید