جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استان مازندران


استان مازندران
درباره تاریخ باستانی استان مازندران اطلاع زیادی در دست نیست و اساسا وضع اقلیمی آن اجازه نمی‌دهد ابنیه و آثار
معماری، پایدار بمانند... شاید كمتر كسی باشد در ایران كه به مازندران سفر نكرده باشد، به محض این‌كه تعطیلاتی پیش می‌آید، از اقصی نقاط كشور، به مازندران سفر می‌كنند و در جنگل‌ها و سواحل آن سكنی می‌گزینند...
در نواحی مختلف این استان، به وفور، سواحل، جلگه‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌های آب گرم، كوه‌های جنگلی، غارهای طبیعی، آبشارها، ابنیه تاریخی، كاخ‌ها، پل‌ها و... به چشم می‌خورد.
_ غارهای طبیعی: درپیچ وخم بلندیهای سلسه جبال البرز غارهای متعددی وجود دارد كه بعضی از آنها مامن و پناهگاه انسان‌های دیرین و بعضی دیگر باروی اسپهبدان مازندران است.
_ غار اسپهبد خورشید: در كنار این غار، كه در سال ۱۳۲۵ كشف شده است، قلعه و برج مخروبه‌ای وجود دارد كه به سبكی بسیار زیبا و با سنگ و ساروج ساخته شده است. نام دیگر این غار، <دژ افسانه‌ای> است و ظاهرا از مراكز دفاعی اسپهبدان مازندران در دوران گذشته بوده است. از دیگر غارهای این منطقه می‌توان به غار آب اسك، پیرزن خانی، دیو سفید، كبجاكچال و یخ مراد اشاره داشت.
_ كاخ‌ها: از كاخ‌های معروف این استان می‌توان به كاخ صفی‌آباد كه در بالای كوهی مشرف به بهشهر قرار دارد، اشاره داشت. همچنین باغ صفوی باغشاه كه امروزه محل شهرداری بهشهر است ومجموعه صفوی فرح‌آباد كه در ۲۰۰ كیلومتری شمال ساری است.
ِ_ كاخ اجابت: در دوره سلطنت پهلوی، در روستای اجابت از بخش كلاردشت ساخته شده است. از دیگر عمارت‌های بزرگ می‌توان به كاخ بابل، كاخ چای‌خوران، كاخ تمیشان و عمارت و باغ رامسر اشاره داشت.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید