چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

استان گیلا‌ن


استان گیلا‌ن
تاریخ گیلان تا شش قرن پیش از میلاد، یعنی تا زمانی كه تاریخ‌نگاران یونان، گوشه‌هایی از تاریخ ایران را روشن كرده‌اند، تاریك و مبهم است و تنها با تكیه بر پاره‌ای اشاره‌ها، گمانه‌ها و كاوش‌های باستان شناختنی است كه می‌توان گوشه‌هایی از تاریخ این منطقه را روشن كرد.گیلان سرزمین سرسبزی است كه به طور حتم بارها به آنجا سفر كرده‌اید، شهرهایی چون رشت، بندرانزلی، فومن، لاهیجان، لنگرود و شهر قدیمی ماسوله در آن قرار دارند... اگر به گیلان سفر كردید و به فومن نروید، انگار گیلان را ندیده‌اید...
_ فومن: براساس متن‌های تاریخی، فومن در دوران اسلامی به عنوان مركز بخش بیدپس (بخش غربی گیلان) شناخته می‌شد. فرمانروایان، این منطقه را عمدتا از خاندان <آل اسحاق> می‌دانند كه نسبت خود را به خاندان‌های باستانی ایران از جمله به اشكانیان می‌رساندند.
در زمان امیر دیباج، فومن به تصرف مغولان درآمد. شهرستان فومن در ۳۰ كیلومتری جنوب غربی رشت، از مناطق زیبا و آباد استان گیلان است كه ارزش‌های بسیار جالب گردشگری دارد، در استان گیلان، توسعه راههای ارتباطی از میان دره‌هایی كه كوه و جنگل را به هم پیوند می‌دهند، امكان برقراری گشت‌های گردشگری برای گذشتن از دل جنگل‌ها و دستیابی به دریا را آسان كرده است. در پهنه سرزمین گیلان نواحی ییلاقی و محورهای جهانگردی بسیار زیبایی پدید آمده‌اند كه معروف‌ترین آنها عبارتند از: محور ماسوله و ییلاقات آن، محور و ییلاقات دیلمان و... از قلعه‌های مهم تاریخی این استان می‌توان به ناحیه كوهستانی بخش علیای‌رود رودخان در ۱۶ كیلومتری جنوب شرقی فومن اشاره داشت. قلعه رودخان، دژی محكم و بزرگ است كه بیش از پنج هكتار وسعت دارد.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید