شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سنگینی بر شانه های پایتخت


سنگینی بر شانه های پایتخت
پس از سامان یابی ماجرای خودروهای فرسوده و واگذاری مسئولیت از رده خارج كردن این خودروها به وزارت كشور كه البته یك موفقیت و حركت به جلو تلقی می شود، این بار مجری طرح جامع آلودگی هوای تهران سخن از اجرای قوانین جدید برای حفظ محیط زیست و ارتقای سطح كیفی محصولات تولید داخل به میان آورد.
آلودگی هوای تهران، شاید در روزهای نه چندان دور موجب مشكلات فراوان شد. بسیاری از شهروندان از شدت آلودگی ها، در روزهای اضطراری از خانه هایشان بیرون نیامدند و حتی به شهرهای اطراف پناه بردند. شاید این پیش بینی برای روزهای آینده كه البته چندان هم دور نیست موجب شده است تا مجری طرح جامع كاهش آلودگی هوا، از وادار كردن، خودروسازان داخلی برای افزایش كیفیت زیست محیطی محصولاتشان خبر دهد.
به گفته این مقام مسئول ورود سالانه ۳۰۰ هزار خودرو به تهران و تحمیل بار سنگینی بر سیستم حمل و نقل شهری و به ویژه زیست بوم این شهر، موجب نگرانی است و چه چاره جز این كه تولیدكنندگان داخلی با توجه به استانداردهای جهانی، محصولاتشان را روانه بازار كنند.
البته مسبوق به سابقه است كه بسیاری از تولیدات خودروسازان به دلیل عدم رعایت استانداردهای محیطی از چرخه صادرات خارج شده اند و حتی بسیاری از بازارهای گشوده به رویشان، بسته شده است. به عبارتی محصولاتی كه امروزه تولید می شود از نظر آلایندگی محیطی در سطح مطلوب استانداردهای جهانی نیست.
این نكته كه ما سالانه شاهد ورود چیزی در حدود ۳۰۰ هزار خودرو با كیفیت پایین به خیابان های تهران هستیم، موجب نگرانی است. شاید اندكی سختگیری از سوی مقام های مسئول چندان بیراه نباشد.
بی تردید، زیست بوم تهران به لحاظ اقلیم، تحمل این حجم از آلایندگی را ندارد و تحمل این میزان از آلایندگی به تدریج باعث فروپاشی اقلیم شهری می شود كه روزگاری به خوش آب و هوایی شهره بود.از سویی شهردار تهران نیز بارها رفع مشكل ترافیك شهری را نه در گرو گسترش بزرگراه ها و ساخت پروژه های بزرگ عمرانی كه در یافتن راه حلی برای ورود این تعداد خودرو مطرح كرده است. در واقع ورود این تعداد از خودرو به تهران در حالی كه هنوز راهكاری دقیق برای خروج خودروهای فرسوده از خیابان های پایتخت پیدا نشده است، باری سنگین بر دوش مدیریت شهری است؛ باری كه از مهمترین عوارض بروز ترافیك، آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، ناكارآمدی سیستم حمل و نقل عمومی و تزاحم و تراكم در محدوده شهری است.
عباس ثابتی راد
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید