جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سرانجام قهرمان جنگ« وردن » ، مردی که نیت خدمت به فرانسه داشت (در این روز ۲۳ جولای)


سرانجام قهرمان جنگ« وردن » ، مردی که نیت خدمت به فرانسه داشت (در این روز ۲۳ جولای)
محاكمه فیلد مارشال هانری فیلیپ پتن به اتهام خیانت نسبت فرانسه از ۲۳ ژوئیه سال ۱۹۴۵ آغاز شد و تا ماه بعد از آن ادامه یافت و در پایان كار به مرگ محكوم گردید.
« پتن » در جریان جنگ جهانی اول یك ژنرال فرانسوی بود كه در شكست دادن آلمان نقشی موثر داشت .او در ۱۹۱۶ در « وردن » تهاجم بزرگ آلمان را متوقف ساخت و عنوان قهرمان فرانسه به دست آورد. اگر این حمله متوقف نشده بود ، آلمان برنده جنگ اول بود وجهان چهره دیگری داشت. پتن كه فرضیه « دفاع به جای حمله تا پیروزی نهایی » از اوست اواخر جنگ فرمانده كل نیروهای فرانسه و فیلد مارشال این كشور شد. شارل دوگل یكی از افسران زیر دست او در نخستین مراحل جنگ جهانی اول بود.
پس از جنگ اول با كمك اسپانیا مراكش را كه برضد فرانسه بپاخاسته بود به تحت الحمایگی فرانسه باز گردانید . در این عملیات فرانكو افسر اسپانیایی و دیكتاتور بعدی این كشور زیر دست او می جنگید. پتن مدتی هم وزیر دفاع ملی فرانسه بود. پس از روی كار آمدن فرانكو در اسپانیا ، پتن ابراز تمایل كرد كه او را به سمت سفیر فرانسه در اسپانیا منصوب كنند كه چنین شد.
اوایل ژوئیه سال ۱۹۴۰ پس از رسیدن نیروهای آلمان به پاریس ، مقامات وقت فرانسه از پتن ۸۳ ساله خواستند كه به فرانسه باز گردد و ریاست دولت را بر عهده گیرد . تا بازگشت پتن نیمی از فرانسه به اشغال آلمان درآمده بود . پایتخت به « ویشی » كه در اشغال نبود منتقل شد . پتن سالخورده ریاست دولت را در حالی برعهده گرفته بود كه ارتش فرانسه ، دیگر توان دفاع موثر نداشت و در این شرایط پتن راهی برای نجات بقیه فرانسه و جلوگیری از ویرانی بیشتر جز این كه با آلمان از در سازش درآید باقی نمانده بود كه این كار را كرد.
پتن تا ۲۰ اوت ۱۹۴۴ كه پاریس توسط متفقین از دست آلمان خارج شد همچنان رئیس كشور بود ، ولی كارها از دو سال پیش از آن در دست نخست وزیر قرار گرفته بود. دولت آلمان در آستانه سقوط دولت « ویشی » پتن را برخلاف میل باطنی اش به آلمان برد تا گزند نبیند كه در سال ۱۹۴۵ داوطلبانه به فرانسه باز گشت ، دستگیر و به دادگاه تسلیم شد.
یكی از اتهامات او این بود كه هنگام دستگیری و انتقال یهودیان فرانسه به آلمان، درقبال این رویداد بی تفاوت مانده بود.
شارل دوگل اعدام پتن را به دلیل كهولت به حبس ابد تخفیف داد كه تا پایان عمر در دژ نظامی محبوس بود و در سال ۱۹۵۱ در ۹۵ سالگی در حبس در گذشت.
با درگذشت پتن قضیه او پایان نیافته و این بار ، بحث در باره آن به كلاسهای درس تاریخ دانشكده ها كشانده شده است كه آیا پتن واقعا به فرانسه خیانت كرده بود یا نه و این بحث و تفسیر همچنان داغ است و تاپیك بسیاری از رساله های كوتاه و بلند دانشجویان دانشگاههاست و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید