پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

صرع، قدیمی ترین اختلال عصبی


صرع، قدیمی ترین اختلال عصبی
صرع یك بیماری نیست بلكه فقط نشانه ای است كه می گوید قسمتی از مغز، كار خود را به خوبی انجام نمی دهد. وقتی مغز به طور طبیعی كار كند، یك سری امواج الكتریكی از خود ایجاد می نماید كه این امواج مانند الكتریسیته در مسیر اعصاب مغزی عبور می كند.
در حالت تشنج یك جرقه الكتریكی، ایجاد می شود كه این جرقه بسته به محل خود در مغز، علائم و نوع تشنج و صرع را تعیین می كند. اپی لپسی یا صرع حالتی است كه یك سری از این تشنج ها در مغز به طور مرتب و با فاصله زمانی خود به خود ایجاد شده و خاموش شود.
صرع علاوه بر قدمت، یكی از شایع ترین اختلالات عصبی است. معاون آموزشی انجمن صرع ایران با بیان اینكه صرع شیوع بالایی دارد، گفت: در حال حاضر تخمین زده می شود كه ۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به صرع باشند.دكتر پروین پورطاهریان در این باره توضیح می دهد: تقریباً از هر ۲۰۰ نفر یك نفر مبتلا به صرع است و از هر ۵۰ نفر یك نفر حمله صرع را در طول زندگی خود تجربه كرده است. همچنین هر سال بیش از ۳۰ هزار نفر دچار صرع می شوند كه ۱۰هزار نفر آنها كودك هستند.وی ادامه می دهد: صرع یكی از درمان پذیرترین بیماری های عصبی است و داروهای بسیاری برای آن كشف و ساخته شده است. همچنین نسل جدید داروهای ضدصرع اغلب در درمان صرع های مقاوم به درمان استفاده می شوند.دكتر پورطاهریان با بیان اینكه در ۷۰درصد موارد حملات صرع با یك دارو و به طول كامل كنترل می شوند، می گوید: در ۱۰ درصد موارد شدت و فركانس حملات كاهش یافته و در ۲۰ درصد باقی مانده نیز به رغم درمان های مناسب دارویی، حملات غیرقابل كنترل و مقاوم باقی می مانند. اما توجه به این نكته ضروری است كه در اغلب موارد در صورتی كه بیمار به مدت چند سال هیچ حمله ضدتشنجی نداشته باشد پزشك تصمیم بر كاهش تدریجی و نهایتاً قطع دارو خواهد گرفت.خوب است بدانید اكثراً علل صرع قابل پیشگیری هستند. سازمان جهانی بهداشت شش گام اساسی برای پیشگیری از ابتلا به صرع را بیان كرده است: مراقبت های پیش از تولد، زایمان بی خطر، كنترل تب در كودكان، كاهش ضربه مغزی، كنترل بیماری های عفونی و انگلی، مشاوره ژنتیك.
مبتلایان به صرع می توانند پس از مشاوره با پزشك، ازدواج كنند، شغل دلخواه خود را داشته باشند و از یك زندگی طبیعی برخوردار باشند.
سمیه شرافتی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید