جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روز شادی ایرانیان و برکناری ژنرالهایی که دستور تیر اندازی به مردم را داده بودند (در این روز ۲۲ جولای)


۲۲ ژوئیه سال ۱۹۵۲ ( ۳۱ تیر ماه ۱۳۳۱ ) روز شادی ایرانیان به خاطر پیروزی سیاسی در « سی ام تیر » و بازگرداندن دكتر مصدق به حكومت بر خود بود و در سراسر كشور جشن و مراسم شادمانه برگزار بود.
در همین روز دكتر مصدق دستور داد كه به اتهام تیراندازی به مردم در سی ام تیر ماه، سرلشكر محمد صادق كوپال رئیس شهربانی، سرلشكر عباس گرزن رئیس ستاد ارتش و سرلشكر مهدیقلی علوی مقدم فرماندار نظامی تهران از كار بركنار , بازنشسته و تسلیم دستگاه قضایی شوند . تعقیب قضائی اینان و سایر متهمان به تیراندازی به مردم كه چیزی جز دمكراسی و حكومت قانون نمی خواستند از روز بعد آغاز شد. براندازی ۲۸ مرداد نه تنها مانع از مجازات این متهمان شد بلکه بازنشستگی آنان لغو و به مقامات مهم تازه منصوب شدند . سرلشکر گرزن فرمانده واحدهای نظامی مستقر در جنوب کشور و علوی مقدم , نخست رئیس شهربانی و سپس وزیر کشور و سپهبد شد.
سرلشکر کوپال از همقطاران رضا شاه برای نخستین بار در ۱۳۰۸ رئیس شهربانی شده بود.
پیروزی ایرانیان در سی ام تیرماه ۱۳۳۱ نه تنها صفحه ای از تاریخ عمومی و فصلی از تاریخ ایران را تشکیل می دهد , بلکه بخش مهمی از تاریخ دمکراسی را هم به خود اختصاص داده است . شکست توطئه استعماری و ضد دمکراتیک انتصاب احمد قوام به نخست وزیری ثابت کرد که دست کم گروه بزرگی از مردم ایران به اهمیت دمکراسی و ارزش آرای خود واقف شده اند و آماده اند از انتخاب سیاسی خود تا پای جان دفاع کنند. پس از براندازی ۲۸ مرداد تلاش بسیار بعمل آمد که تفکر دمکراتیک از میان ایرانیان رخت بر بندد و نسبت به دمکراسی بی علاقه و منفعل شوند و مخالفت با صدور پروانه تاسیس حزب و انتشار روزنامه جز به افرادی مشخص در همین راستا صورت گرفته است.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید