جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نقش رستم (مرودشت)


نقش رستم (مرودشت)
این مجموعه که بر دامنه کوه حاجی آباد و در فاصله ۳ کیلومتری تخت جمشید نقر شده است .در هیچ منطقه ای نمیتوان تداوم تاریخ ایران را بهتر از نقش رستم بررسی کرد . زیرا در این محل آثار مربوط به دوره های ایلامیان و هخامنشیان و ساسانیان در کنار یکدیگر وجود دارند .
● آرامگاهها :
آرامگاههای موجود در نقش رستم بین سالهای ۴۰۰تا ۵۵۰ قبل از میلاد در دوران هخامنشی به شکل صلیب در دل کوه کنده شده و همگی دارای ارتفاع یکسان از سطح زمین اند .این آرامگاهها از سمت چپ , جنوب به شمال مربوط به اردشیر اول , خشیارشاه ,داریوش کبیر , و با زاویه ۹۰درجه و رو به جنوب داریوش دوم می باشند.فقط آرامگاه داریوش بزرگ دارای کتیبه است و این کتیبه شرح مفصلی از جنگ وی با پادشاه دوروغین یعنی بردیا می باشد .همچنین در این کتیبه پیروزیهای مهم و چگونگی دوران حکومت او نقل شده است .
● کعبه زرتشت :
کعبه زرتشت یا برج نقش نقش رستم درمقابل آرامگاه داریوش بزرگ قرار دارد و ارتفاع آن ۱۱ متر و عرض آن ۷ متر می باشد .مورد استفاده این برج هنوز کاملا مشخص نشده عده ای آن را آرامگاه و عده ای آن را آتشکده و عده ای هم با استفاده از کتیبه های که بدستور کرتیرحامی مذهب رسمی ساسانیان در روی دیوارهای این برج نوشته شده آن را محل نگهداری نسخه اصلی اوستا می دانند.
● نقش برجستهای مربوط به هنر ساسانیان :
۱- دیهیم ستانی اردشیر اول (تاجگذاری اردشیر اول )
۲- پیروزی شاپور بر والرین امپراتور روم
۳- نقش برجسته بهرام دوم
۴- نبرد بهرام دوم
۵- دیهیم ستانی نرسی (تاجگذاری مهر نرسی )
۶- نبرد هرمز دوم با بهرام چهارم
منبع : جاذبه‌های گردشگری


همچنین مشاهده کنید