پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مدرسه چهارباغ‏


مدرسه چهارباغ‏
مدرسه چهارباغ كه به نام مدرسه مادرشاه نیز نامیده می‏شود، آخرین بنای تاریخی باشكوه عهد صفویه در اصفهان است كه برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی در دوره شاه‏ سلطان حسین از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری ساخته شده است.
مدرسه چهارباغ از لحاظ كاشی‏كاری انواع مختلف این فن را در خود جای داده و در حقیقت موزه كاشی‏كاری اصفهان می‏باشد كاروان‏سرای مادرشاه كه مجلل ‏ترین اقامتگاه مسافرین سه قرن پیش بوده هم‏ اكنون تبدیل به مهمان‏سرای عباسی شده و از لحاظ سبك معماری در بین هتل های دنیا در زمان حاضر بی‏نظیر و منحصر به فرد است.
‏مدرسه چهارباغ كه به نام مدرسه سلطانی و مدرسه مادر شاه نیز نامیده می‏شود آخرین بنای تاریخی با شكوه عهد صفویه در اصفهان است كه برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی و در دوره آخرین پادشاه صفویه شاه سلطانحسین از سال ۱۱۱۶ تا۱۱۲۶ هجری ساخته شده و درختهای چنار كهنسال و نهر آبی كه در آن جریان دارد بر زیبایی تزئینات نفیس كاشیكاری آن افزوده و بنای مزبور را بسیار فرحبخش و روحنواز نموده است.
گنبد مدرسه چهار باغ بعد از گنبد مسجد شیخ لطف الله قرار دارد ولی در مجلل آن كه با طلا و نقره تزیین شده از لحاظ زرگری و طلاكاری و طراحی و قلمزنی در نظر استادان بزرگ امروز این فن شاهكاری از صنایع ظریفه است و نظیر ندارد. مدرسه چهارباغ از لحاظ كاشیكاری هم انواع مختلف این فن را مانند كاشیهای هفت رنگ و معرق و گره سازی و پیلی و معقلی واجد است. محراب با شكوه و منبر یكپارچه مرمری و حجره مخصوص شاه سلطانحسین كاشیكاری معرق اطراف گنبد و داخل مدرسه و درها و پنجره ‏های چوبی آلب بری شده از قسمت های بسیار جالب و تماشایی این بنای نفیس تاریخی است.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید