جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور


ماده ۱ : به منظور كمك به نیروی انسانی متعهد متخصص مورد نیاز كشور و شناخت نوآوریها علمی دنیا و آشنایی با آخرین تجربیات كشور های خارجی در زمینه های مختلف علمی فنی وزارت نامیده می شود اقدام به اعزام دانشجو به خارج از كشور می نماید .
ماده ۴ : وزارت موظف است هر سال رسما تعدادی فارغ التحصیل كه دارای مدرك لیسانس یا بالاتر می باشند به عنوان بورسیه برای كسب تخصص های لازم در رشته های ضروری به خارج از كشور اعزام كند. همچنین اعزام بورسیه های وزارتخانه ها و موسسات دولتی دیگر كه تحصیلات یا تحقیقاتشان منجر به اخذ مدرك دانشگاهی می شود، با توجه به ضوابط این قانون و لزوم اخذ تخصص در رشته های ضروری از طریق وزارت صورت می گیرد.
ماده :۱۴ مشمولان نظام وظیفه به شرط عدم غیبت یا سپردن تعهد می تواند جهت ادامه تحصیل طبق ضوابط وزارت به خارج اعزام شوند.
معافیت های ۱۰ گانه جدید مصوب مقام معظم رهبری فرماندهی كل قوا
-مشمولان وظیفه دیپلمه و پیش دانشگاهی غیر غائب كه در راستای قوانین و مقررات احضار می شوند ،می توانند موعد اعزام قانونی خود را حداكثر تا یكسال مشخص و تمدیدی نمایند .
- یك نفر از فرزندان جانبازان ۳۰ درصد و بالاتر از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد .
- یكی از فرزندان رزمندگان دارای ۴۰ ماه سابقه جبهه برابر گواهی نیروی مربوطه از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد .
-دو نفر از فرزندان شهدا از انجام خدمت دوره ضرورت معاف میباشند .
- دو نفر از فرزندان جانبازان بالای ۶۰ درصد و رزمندگان دارای ۸۰ ماه سابقه جبهه و با تلفیق این دو اگر به ۸۰ امتیاز برسد از انجام دوره ضرورت معاف می باشند .
- یكی از فرزندان خانواده ی شاهد كه دارای فرزند معلول جسمی و ذهنی اعم از دختر یا پسر باشند از انجام دوره ضرورت معاف می باشند .
- سه نفر برتر كنكور سراسری در هر رشته از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می باشند.
- خانوادهایی كه دارای فرزند معلول جسمی و ذهنی اعم از دختر یا پسر بوده و دارای یك فرزند سالم ذكور بالای ۱۸ سال هستند آن فرزند سالم را انجام خدمت معاف می گردد .
- مادران فاقد شوهر تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی ره یا سازمان بهزیستی كه دارای ۲ فرزند ذكور بالای ۱۸ سال هستند، یكی از فرزندان آنها از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می باشد .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده (شمیم)


همچنین مشاهده کنید