پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

در سه مرحله باید مراقب چاقی کودکان بود


در سه مرحله باید مراقب چاقی کودکان بود
محققان، الگوی چاقی كودكان را تعیین كرده‌اند. تحقیقات تازه نشان داده‌است چاقی كودكان در سه مرحله بروز میكند: اول دوران جنینی و نوزادی و پس از آن در سنین ۳ تا ۴ سالگی و آخرین مرحله در دوران بلوغ و نوجوانی كه سهم این مرحله از سهم مراحل دیگر مهمتر است.
به این ترتیب سه مرحله افزایش سرعت رشد و تجمع چربی در بدن كودكان وجود دارد، مرحله اول دوران جنینی و نوزادی است. از این‌روست كه مادرانی كه در دوران بارداری دچار دیابت می‌شوند معمولا كودكانی با وزن بالاتر از وزن طبیعی به دنیا می‌آورند.
مرحله دوم كه به آن جهش چربی میگویند در سنین ۳ تا ۴ سالگی اتفاق میافتد. در این مرحله برخی كودكان به علت خوردن بیش از حد تنقلات و نوشیدن زیاد نوشابه‌ها ‌و كم تحركی خیلی سریعتر از كودكان دیگر رشد میكنند و زودتر به وزن میرسند و به دنبال آن دچار اضافه وزن و چاقی میشوند.
مرحله سوم آغاز نوجوانی است. چون در این مرحله بچه‌ها در سنین رشدند و مادران فكر می‌كنند كودكانشان برای اینكه بهتر رشد كنند به غذاهای چرب و با كالری بالا نیازمندند، این اتفاق در این سن بیشتر می‌افتد.
خصوصا در این مرحله كودكان و نوجوان به میان وعده‌های ‌چرب و شور از جمله پفك كه هیچ ارزش غذایی ندارند روی میآورند و باعث چاق شدن آنها میشود. این كودكان علاوه بر مشكلات جسمی به مشكلات عاطفی و افسردگی نیز دچار می‌شوند چون از طرف دوستان و همكلاسی‌های ‌خود طرد می‌شوند و كودك از ترس اینكه از طرف دوستان مورد تمسخر قرار گیرند كمتر در گروه همسالان خود قرار میگیرد و از نظر عاطفی و اجتماعی هم دچار مشكل می‌شود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید