پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آثار چاقی زودرس در سنین بالاتر


آثار چاقی زودرس در سنین بالاتر
جوانانی كه اضافه وزن دارند و یا چاق هستند بیشتر احتمال دارد در سنین بالاتر به عمل جراحی تعویض مفصل ران احتیاج پیدا كنند.
محققان نروژی با بررسی اطلاعات ملی ‪ ۱/۲‬میلیون بزرگسال به این نتیجه رسیدند چاقی یا داشتن اضافه وزن احتمال انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران در اثر آرتریت شدید را افزایش می‌دهد.
مردان و زنانی كه قبل از سن ‪ ۲۵‬سالگی اضافه وزن داشتند بیشتر در معرض خطر بودند.
این محققان به سرپرستی دكتر "گونار فلاگسراد" از بیمارستان دانشگاهی "اولوال" در "اسلو" می‌گویند نتایج این مطالعه بر اهمیت پیشگیری از اضافه وزن در كودكی و نوجوانی تاكید می‌كند.
محققان دریافتند خطر عمل جراحی تعویض مفصل ران با بالا رفتن شاخص جرم بدن افزایش می‌یابد. شاخص جرم بدن اندازه وزن نسبت با قد است.
در این مطالعه دیده شد افرادی كه بر اساس شاخص جرم بدن خود اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند دو یا سه برابر بزرگسالانی كه وزن طبیعی داشتند به این عمل جراحی احتیاج پیدا كردند.
با این حال این موضوع به ویژه در مورد افرادی صحت داشت كه در دوران جوانی خود اضافه وزن داشتند.
برای مثال احتمال نیاز به این نوع عمل جراحی در زنانی كه قبل از ‪۲۵‬ سالگی چاق بودند نسبت به همتاهای لاغر خود تقریبا سه برابر افزایش نشان می‌داد
با این وجود تاثیر شاخص جرم بدن در زنانی كه وزن آنها در دهه ‪ ۵۰‬و یا ‪ ۶۰‬عمر اندازه‌گیری شد، كمتر مشخص بود. محققان الگوی مشابهی را نیز در مردان مشاهده كردند.
فلوگسرود و همكارانش نوشتند: تاثیر اضافه وزن در دوران جوانی از دوران پیری بیشتر است.
این محققان در مطالعه خود فقط عمل جراحی تعویض مفصل ران در اثر آرتریت استخوان را بررسی كردند. این بیماری در اثر تحلیل غضروفی كه مفاصل را می‌پوشاند بروز می‌كند. گروه فلوگسرود نوشتند غضروف مفصل ران در سنین پایین‌تر آسیب‌پذیرتر است.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید