جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اصول با نزاکت بودن


اصول با نزاکت بودن
كسی شما را آداب دان و بانزاكت محسوب نمی كند مگر اینكه كمی به خود زحمت دهید و حداقل برخی آداب و اصول معاشرت را در زندگی اجتماعی رعایت كنید در آن صورت است كه شأن و منزلت اجتماعی شما ارتقا پیدا می كند و مردم شما را فردی اصیل می شناسند و شانس شما برای محبوب بودن و معاشرت با افراد سرشناس و كسانی كه خواهان ارتباط با آنها هستید بالا می رود. این آداب تنها به نحوه غذا خوردن و سخن گفتن و لباس پوشیدن محدود نمی شود و باید بدانید در هر محیطی حتی فضای اینترنت و كار و سفر و... چگونه رفتار كنید.
● مودب باشید
اگر از كسی خوشتان نمی آید و از رفتار دیگران ناراحت هستید لازم نیست شأن و منزلت خود را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید. مودب و بانزاكت باشید تا برتری خود را نسبت به او ثابت كنید. هیچ وقت سعی نكنید همان رفتاری را داشته باشید كه دیگران دارند. شما هستید، دیگران را به خودشان بسپارید.
● ناسزاگویی ممنوع
دشنام و ناسزاگویی شما را در نگاه دیگران تا سطح نازلی كاهش می دهد و ثابت می كند كه شما توانایی استفاده از واژه ها و لغات مناسب تری برای بیان عقاید و نظرات خود ندارید و فردی بی منطق و عصبی به شمار می روید كه فقط فضا را متشنج می كنید.
●بلند صحبت كردن ویژگی افراد متمدن نیست
بلند صحبت كردن حاكی از آن است كه شما توان بحث منطقی با دیگران را ندارید و عجز شما را در استدلال معقولانه نشان می دهد و آن كه می خواهید حرف خودتان را با توسل به زور و خشونت به كرسی بنشانید حتی اگر حرف شما درست باشد. وقتی با صدای بلند حرف می زنید توجه منفی دیگران را به خود جلب می كنید. پس مواظب تن صدایتان باشید.
●مدیریت نشان دهید و كنترل خودتان را به دست گیرید
زمانی كه شما كنترل اعصاب خود را از دست می دهید و از كوره در می روید به همه نشان می دهید قادر به كنترل احساسات و هیجانات خود نیستید. صدایتان می لرزد، ضربان قلبتان بالا می رود، دهانتان خشك می شود و آنچه كه از دهانتان در می رود كنترل نشده و گاه آن چیزی نیست كه می خواهید بگویید اگرچه كمی بعد پشیمان می شوید و هر چقدر هم سعی كنید رل افراد تحت ظلم قرار گرفته را بازی كنید تا دیگران با شما همراه شوند نتیجه نخواهد داد. كسی كه نتواند خود را كنترل كند قادر به كنترل سایر امور مهمتر هم نخواهد بود. توجیه نیاورید از همین امروز خونسردی خود را حفظ كنید كه البته كار آسانی نخواهد بود اما به زحمتش می ارزد.
● كلام خوش رمز موفقیت است
ادبیات ما مملو از كلام شیوا و زیبا است آن را غنیمت بشمارید و دایره لغات خود را بالا ببرید. مطمئن باشید به سرعت در دل ها نفوذ خواهید كرد. اما باید توجه داشت كه كلام زیبا با مجیز گفتن تفاوت فاحش دارد.
● متكلم وحده نباشید
برخی وقتی مورد توجه قرار می گیرند هیجان زده می شوند و از هر چیزی سخن به میان می آورند بدون آنكه به دیگران مهلت حرف زدن دهند. چندی پیش میهمانی داشتم كه در جمع یا حرف می زد و یا به كار خود مشغول بود. این نوع افراد گوش شنوا ندارند و حركتشان به معنای بی توجهی و بی احترامی به سایرین تلقی می شود. بنابراین خودخواه نباشید و همانقدر كه حرف می زنید اجازه تكلم به طرف مقابلتان هم بدهید پشیمان نخواهید شد. بدترین حالت ارتباط با كسی وقتی است كه به او زل زده و در ظاهر به حرف های او گوش می دهید اما ذهن شما در جایی دیگر سیر می كند. مطمئن باشید با این كار تقلای طرف مقابل را برای جلب توجه شما بالا برده اید و این خاطره خوبی از شما به جا نخواهد گذاشت.
● وسط صحبت كسی نپرید
پیش از آنكه اظهار عقیده ای بكنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد. میان صحبت كسی پریدن نشانه بی نزاكتی و برخوردار نبودن از مهارت های اجتماعی فرد است. اگر نمی خواهید خودبین و ازخودراضی به نظر آیید، هیچ گاه صحبت كسی را قطع نكنید و هرگاه كه ناچار به انجام این كار شدید حتماً با گفتن جمله «معذرت می خواهم»، اقدام به انجام آن كار كنید.
● وقت شناس باشید
مهم است كه به وقت دیگران احترام بگذارید. برای حضور در میهمانی ها حتماً ساعت شروع را بپرسید و در زمان تعیین شده حضور یابید و البته یك فرد متشخص می داند چه زمانی باید میهمانی را ترك كند.
●اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نسازید
آبرو، شرافت، صداقت و بصیرت بزرگترین و مهمترین عامل برای حفظ اعتبار یك فرد متشخص است. جزئیات زندگی خصوصی تان باید محرمانه باقی بماند. بنابراین جو زده نشده و تمام اطلاعات خصوصی خود را وسط نریزید، مرموز بودن هم گاهی جاذبه دارد!
● حرمت بزرگترها را نگاه دارید
برای سن و سال و تجربه بزرگتران احترام قائل شوید همانطور كه خود با بالا رفتن سن و تجربه انتظار احترام جوان ترها را دارید.
● به اشتباهات دیگران نخندید
یكی از بدترین كارهایی كه كسی می تواند انجام دهد خندیدن به اشتباهات دیگران است. متشخص باشید و از كنار اشتباهات دیگران مودبانه بگذرید و به روی خود نیاورید كه متوجه چیزی شده اید مگر اینكه نیازمند كمك باشد كه حتماً با گرفتن اجازه به كمك او خواهید شتافت و از مخمصه ای كه گرفتارش شده رهایی اش می دهید.
●دروغ نگویید
دروغ نشانه ضعف و نداشتن اعتماد به نفس است. به هر دلیلی دروغ گفتن شأن شما را پایین می آورد همیشه این فكر را داشته باشید كه ممكن است هر لحظه پته تان روی آب بیفتد و...
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید