پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کرم ضد آفتاب برای این روزها


کرم ضد آفتاب برای این روزها
تابش خورشید در این روزهای آفتابی تابستانی خطرات خاص خود را هم به دنبال دارد. جدا از آفتاب سوختگی، این حقیقت را هم در نظر داشته باشید كه پرتوهای ماوراءبنفش در نور خورشید می تواند در درازمدت باعث سرطان پوست شود.بنابراین انتخاب شیوه های مناسب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید ضرورت دارد. یكی از راه های ایجاد این حفاظت استفاده از كرم های ضدآفتاب است. اینجاست كه مصرف كننده باید احتیاط به خرج دهد و عاقلانه در میان طیف گسترده فرآورده ها در بازار دست به انتخاب عاقلانه بزند.
در واقع ادعاهای سازندگان كرم های ضدآفتاب را نباید چشم بسته پذیرفت. اخیرا سازندگان این كرم ها در اروپا و آمریكا تحت فشار قرار گرفته اند تا روی برچسب های محصولاتشان اطلاعات صحیح درج كنند.گزارشی در شماره این ماه نشریه ماخذ سلامت زنان مایو كلینیك آمریكا به نكات لازم در مورد انتخاب كرم ضدآفتاب مناسب برای پوست پرداخته است. این گزارش می گوید كه یك فرد بزرگسال متوسط به حدود ۳۰گرم– حدود دو قاشق غذاخوری- كرم ضدآفتاب برای پوشاندن همه بدن خود نیاز دارد.
اولین چیزی كه باید در انتخاب كرم ضدآفتاب در نظر داشت، میزان محافظت ایجادشده بوسیله آن در برابر اشعه ماوراءبنفش(A) UVA) و ماوراءبنفش
B) UVB) است كه هر دو نوع اشعه برای ما مضرند.
نكته دوم این است كه فاكتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF) كرم دست كم ۱۵ باشد؛ این مقدارSPF۱،ر۹۳درصد پرتوهای UVB را منحرف می كند. همچنین شما امكان پیدا می كنید مدت بیشتری در زیر آفتاب بمانید.
سومین عامل شایان توجه، كیفیت مقاومت در برابر آب یا ضدآب بودن كرم است. این خصوصیت در صورتی كه زیاد عرق می كنید یا اگر قصد داشته باشید كه شنا كنید، اهمیت پیدا می كند. این گزارش می گوید: كرم های ضدآفتاب مقاوم در برابر آب ۴۰ دقیقه و كرم های ضدآفتاب ضدآب ۸۰ دقیقه از بدن محافظت می كنند.
بالاخره به نوع پوست باید دقت كرد. پوست خشك به كرم ضدآفتابی با رطوبت زیاد نیاز دارد، در حالی كه برای پوست چرب به كرم های بدون روغن نیازمندیم. برای پوست های حساس باید از ضدآفتابی استفاده كرد كه حاوی اكسید روی یا اكسید تیتانیوم باشد. مبتلایان به اگزما باید از لوسیون های ضدآفتاب براساس الكل اجتناب كنند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید