پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اشاره به اظهارات سزار در باره هوش سرشار ایرانیان , به مناسبت زادروز او (در این روز ۱۲ جولای)


ژولیوس سزار، امپراتور روم كه ۱۲ ژوئیه سال ۱۰۰ پیش از میلاد( روزی چون امروز ) به دنیا آمد و پانزدهم مارس سال ۴۴ پیش از میلاد در سنای روم ترور شد، در همین روز در سال ۴۷ پیش از میلاد سنای روم را مجبور به قبول این باور خود كرده بود كه ایران را به دلیل هوش سرشار و وطندوستی مردمش از برنامه لشكر كشی های آینده او حذف كند. وی در آن جلسه سنا گفته بود كه به نظر او ایران قدرتی پایدار و همیشگی است . شرح این مذاکرات سنای روم تا به امروز باقی مانده است.
سزار كه از سوی سنا برای ده سال دیگر به ریاست قوه مجریه سراسر روم برگزیده شده بود، سالها پیش از آن در جریان تعقیب رقیب خود " پمپی " و تصرف مصر ، كه از اینجا به منظور قلع و قمع دست نشاندگان پمپی به سوریه رفته بود، در شمال سوریه ( جنوب تركیه امروز ) با دسته ای از سپاهیان ایرانی به فرماندهی پسر شاه وقت ایران در گیر و مصاف داده بود و با روحیه و تاكتیك جنگی ایرانیان آشنا شده بود. با این كه دولت وقت ایران قبلا وعده كمك نظامی به پمپی داده بود سزار حاضر نشد بیش از مصافی كه ذكر شد با ایران درگیر شود.
اصرار سنای روم در جلسه ۱۲ ژوئیه سال ۴۷ پیش از میلاد به سزار كه با ایران وارد جنگی تمام عیار شود ؛ گرفتن انتقام شكست كراسوس در جنگ سال ۵۳ پیش از میلاد از ایران بود. سزار كه در جریان یك درگیری داخلی رومیان با از میان برداشتن رقیبان خود برسر كار آمده بود در طول حكومتش به فتوحات بزرگی در شمال آفریقا از جمله مصر و در اروپا از جمله فرانسه ، اسپانیا و بریتانیا نایل آمده بود .
سزار با این كه كمتر از سران قبلی روم به اصول دمكراسی رومیان اعتناء می كرد برای « فوروم » محل تازه ای ساخت تا جای بهتری برای بحث و سخنرانی های عمومی در دسترس باشد و سنای روم را هم به همین محل نقل مكان داد. ماه جاری میلادی را كه سزار در دوازدهم آن به دنیا آمده بود به افتخار او « ژوئیه ــ جولای » نامیده اند كه هنوز به همین نام باقی است. از كارهای ژولیوس سزار دستور اصلاح تقویم اروپا بود.

دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید