شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خونریزی دستگاه گوارش چیست؟


خونریزی دستگاه گوارش چیست؟
احتمال دارد هر فردی در طول زندگی خود دچار خونریزی گوارشی از معده وروده شود. بویژه در افراد بالای ۴۰ سال شیوع این بیماری بیشتر است و معمولا مورد وحشت خانواده و فرد بیمار میشود زیرا ممکن است به یک بیماری مرموز در داخل شکم خود مشکوک شود . گاهی نیز ممکن است فرد بیمار در ادامه ی خونریزی وارد مراحل شوک ومرگ شود .
● علل خونریزی گوارشی :
زخم معده واثنی عشر ، سرطان معده ، سرطان خون ، واریس مری وسایر اختلالات خونی وعروقی دستگاه گوارش ، داروها ، تومور های خوش خیم ، عفونتها ، همورئید ( بواسیر ) ، استرس اولسر ، اسهال خونی ، و... از علل خونریزی گوارشی است .
● علائم بالینی در خونریزی گوارشی فوقانی و تحتانی:
دل درد ، تهوع واستفراغ ، مدفوع سیاه وخونی ، ضعف عمومی ، تپش قلب ، شوک ، سردی انتها ( دست وپا ) ، رنگ پریدگی ، کاهش فشار خون ، پوست سرد ومرطوب ، کاهش و یا قطع ادرار ، ازدیاد اوره خون .
● تشخیص:
برای تشخیص علت خونریزی گوارشی دریک فرد و آگاهی از محل خونریزی ، ابتدا باید از بیمار شرح حال گرفت وسابقه ی بیماری اش را پرسید . باید دانست آیا بیمار سابقه ی زخم معده ویا همورئید دارد یا خیر .
سپس معاینات بالینی وفشارخون کنترل شود و برای آزمایش خون از نظر میزان کم خونی و تستها ی خونی و آزمایش مدفوع بررسیهای لازم انجام گیرد . گاهی به آندو سکوپی و یا کولونو سکوپی و عکسهای روده نیاز است و گاه نیز بر حسب علت بیماری باید عکسبرداری عروقی ( آنژیوگرافی ) ویا سایر آزمایشات پاراکلینیکی انجام شود . مراحلی را که باید انجام شود عبارت است از :
ارزیابی اولیه ، احیا ، تشخیص ، درمان .
● درمان:
درمان خونریزی گوارشی بستگی به علت بروز آن دارد . مثلا در صورتی که علت خونریزی ،زخم ویا سوراخ شدن معده و اثنی عشر است باید با سرم درمانی و یا جراحی محل خونریزی را بست ؛ درصورتی که علت آن واریس مری باشد باید عروق واریسی را با دستگاه یا دارو مسدود کرد ؛ واگر عفونتهای متعدد باشد باید عفونتها را درمان کرد .
معمولا با استفاده از آمپول رانیتید ین ، سایمتید ین ویا هیوسین از شدت اسید معده و درد آن کاسته می شود تا به درمان اصلی ، مثلا شستوی معده با سونداژ ویا موارد مشابه بپردازیم .
تزریق خون در اکثریت موارد ضرورت می یا بد و گاهی نیز مجبوریم با اکسیژن و سونداژ ادراری به درمان و تشخیس کمک کنیم .
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت


همچنین مشاهده کنید