سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

عوارض داروهای مسکن


عوارض داروهای مسکن
پیشرفت های سریع در مورد فناوری پزشكی و تحقیق در مورد داروهای جدید و در دسترس، باعث می شود این داروها به درمان بیمار كمك كنند، اگرچه متأسفانه عوارض گوناگون دارند. این عوارض دارویی ممكن است از یك خارش پوست شروع شده و تا مرگ بیمار ادامه یابد. از مهمترین داروهایی كه به طور گسترده در جهان و به خصوص در مملكت ما مصرف می شود، داروهای مسكن اند كه با اسامی مختلف در بازار وجود دارد و هموطنان ما بدون درنظرگرفتن عوارض و تجویز پزشك، آنها را مصرف می كنند. امروزه خانواده ای را نمی شناسیم كه در برابر سرماخوردگی و دردهای عضلانی، خودسرانه از داروهای مسكن استفاده نكند. برای اطلاع از عوارض این داروها باید به اورژانس بیمارستان ها یا بخش های داخلی و گوارش مراجعه كرد و عوارض این داروها- به خصوص عوارض ایجادشده در دستگاه گوارش- را به خوبی مورد توجه قرار داد.
تماس مواد مسكن مثل آسپرین یا بروفن یا استامینوفن با مخاط دستگاه گوارش، ایجاد زخم های كوچك و بزرگ نموده و در اثر این زخم ها خونریزی های میكروسكوپی یا ماكروسكوپی به وجود می آید. این خونریزی ها ممكن است به چشم دیده نشوند و تنها در آزمایشگاه با آزمایش خون و آزمایش مدفوع می توان به آن پی برد، ولی اگر خونریزی، شدید باشد با تغییر رنگ مدفوع یا وجود خون در استفراغ به خونریزی پی می بریم.
داروهای مسكن علاوه بر این كه ایجاد عارضه در دستگاه گوارش می كنند از طریق جذب به بدن و همچنین از راه خون می توانند اثرات مضر خود را به سیستم دفاعی بدن برسانند و از طرف دیگر ممكن است ایجاد اختلال در زمان انعقاد خون هم بكنند و به همین دلیل برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، آسپرین تجویز می شود.همانطور كه گفته شد، خونریزی ممكن است مخفی بماند و بعد از مدت های طولانی ایجاد كم خونی و فقر آهن نموده و باعث شود بیمار از ضعف بدن وبی حالی شكایت كند. اما اگر خونریزی زیاد باشد، ایجاد تغییر رنگ در مدفوع نموده و بیمار نیز به مجرد دیدن خون تازه و قرمز یا خون سیاه شده در روده باید به پزشك مراجعه كند. بعضی از افراد باید برای جلوگیری از خونریزی به اتاق عمل رسانده شوند و در معدودی از افراد ممكن است معالجات، موثر واقع نشوند و بیمار فوت كند.بنابراین توصیه می شود حتی الامكان از مصرف داروهای مسكن كه با انواع مختلف نام برده می شوند خود داری شود و با شكم خالی این داروها مصرف نشوند، در ضمن این داروها مخدر و اعتیادآور نیز هستند.
دكتر ایرج خسرونیا
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید