چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

اندرز موسولینی برای آموزش وطندوستی- مسائل ناشی از ضعف میهندوستی به باور موسولینی


موسولینی رهبر وقت ایتالیا دراین روز در سال ۱۹۳۲در اجتماع مشترك نمایندگان معلمان، سردبیران نشریات، مولفان و ناشران كتاب گفت: بررسی تاریخ به او فهمانده است كه در هر سرزمین، همه دشواری های ملی نتیجه ضعف میهندوستی بوده بنا براین، ما آموزش میهندوسی را در مدارس برخواندن و نوشتن و حساب كردن و علوم مقدم می داریم و از روزنامه نگاران و مولفان موكدا می خواهیم كه آموزش عمومی میهندوستی را سرلوحه كار خود قرار دهند و ناشران كتب مولفان تازه را تشویق به این كار كنند. این آموزش باید همه جانبه ولی غیر مستقیم باشد كه مردم در برابر آن مقاومت نشان ندهند و آن را دستور دولتی نشمارند. به باور موسولینی، خیانت ،فساد اداری ،طمع به اموال عمومی ،برخی خود خواهی ها و نیز شانه خالی کردن از خدمت و تلاش برای ترقی کشور و پیشرفت و رفاه جامعه نتیجه ضعف وطندوستی است.
موسولینی همان شب دستور العمل محرمانه ای در این زمینه به شهردارها و مدیران كتابخانه های عمومی ایتالیا صادر كرد كه بعدا معلوم شد یكی از موارد آن توزیع رایگان پرچم ایتالیا میان مردم و نصب آن در اعیاد بوده و نیز چاپ و اهداء عكس مجسمه سزارهای روم و ....
مرور زمان نشان داده است كه تنها در ایالات متحده آمریكا عملا مطابق این اندرز عمل می شود و آمریكایی جوان با این كه می داند تبار او مهاجر بودند، به میهن خود شدیدا علاقه و وابستگی دارد و آماده شنیدن كلامی بر ضد وطن نیست و این وطندوستی كه نتیجه اش دادن بی چون و چرای مالیات، اطاعت از قوانین، حمایت از كارهای دولت و نگذاشتن چوب لای چرخ حكومت، بر افراشتن پرچم در منازل و قرار دادن آن بر اتومبیلها در اعیاد ملی است علاوه بر كلام معلمان، در گزارش های رسانه های آمریكا هم مشاهده می شود. رهبران شوروی سابق خلاف آن را اندرز دادند و سعی كردند انسان بین المللی به وجود آورند كه شكست خوردند و هرچه را كه رشته بودند پنبه شد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید