جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شب ادراری در کودکان


شب ادراری در کودکان
برخی از بیماریها در كودكان موجب شب ادراری می شود.دیابت بی مزه، دیابت شیرین، بیماریهای كلیه، بعضی از اختلالات سیستم عصبی یا ستون فقرات، عفونت مجاری ادرار، مثانه حساس، یبوست وسنگ مثانه از جمله این بیماریها هستند.
والدین معمولاً از چهار یا پنج سالگی فرزندشان درباره این مساله نگران می شوند و درصد درمان آن بر می آیند. بچه ها معمولاً تا ۷ یا ۸ سالگی به این مساله اهمیت چندانی نمی دهند و این زمانی است كه می توان برای درمان شب ادراری اقدام كرد، یعنی زمانی كه كودك به آن اهمیت می دهد. البته همه بچه ها شب ها بستر خود را خیس می كنند، اما چیزی كه ما درباره اش صحبت می كنیم شب ادراری در سنی است كه كودك می تواند آن را كنترل كند.
در كودكان دو نوع شب ادراری وجود دارد، اولین نوع مربوط به بچه هایی است كه شب ها همیشه بستر خود را خیس می كرده اند. دومین نوع بر می گردد به بچه هایی كه كنترل ادرار خود را به دست آورده بودند. ولی دوباره شروع به خیس كردن بستر خود كرده اند. دلیل مشكل نوع دوم، احتمالاً یك اختلال جسمی یا روانی پنهان است.
مشكل اصلی در بچه هایی با شب ادراری نوع اول این است كه وقتی مثانه شان پر است از خواب بیدار نمی شوند و این احتمالاً به خاطر تاخیر در رشد و تكامل سیستم عصبی است. بعضی از این بچه ها مثانه های كوچك دارند و تعدادی نیز هنگامی كه مثانه شان پر است قدرت نگه داشتن ادرار را ندارند. معمولاً میزان تولید ادرار به هنگام شب تحت تاثیر هورمون ADH كمتر از روز است. احتمال می رود كودكانی كه بستر خود را خیس می كنند به حد كافی ADH ندارند. البته چنین چیزی هنوز ثابت نشده است.
بعضی از كودكان از روی عادت مقدار زیادی آب و مایعات دیگر می نوشند كه ادرار زیادی تولید می كنند. كودكانی با ناتوانی در نگهداری ادرار از نوع اول اغلب از تست های آزمایشگاهی نتیجه ای نمی گیرند . فقط در تعداد كمی از آنها یك بیماری پنهان دلیل شب ادراری است. كودكانی كه به دلیل یكی از اختلالات جسمی یا روانی در شب كنترل ادرار ندارند از درمانیكه مربوط به آن باشد، سود خواهند برد.

www.ranginkaman.com
منبع : شبکه خبری ورلد نیوز


همچنین مشاهده کنید