شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تالار سلام


تالار سلام
پس از اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در سال ۱۲۹۰ هـ.ق و دیدن موزه ها و گالریهای بزرگ كشورهای غربی وی تصمیم گرفت كه موزه ای شبیه به موزه های اروپا در ارگ ایجاد نماید. بدین منظور عمارت خروجی را تخریب و در عوض در سمت شمالغربی ودر جوار تالار عاج، بناهای كاخ گلستان جدید، یعنی سرسرا و تالار آئینه گلستان و اتاق موزه بنیان نهاده شد.
ساخت اتاق موزه در سال ۱۲۹۱ هـ.ق آغاز و در سال ۱۲۹۴ هـ.ق پایان یافت. ولی به دلیل تزیینات زیاد و چیدن اشیاء كه با نظارت مستقیم شاه صورت میگرفت بهره برداری از آن تا سال ۱۲۹۹ هـ.ق به طول انجامید.
این تالار ازهمان آغاز به منظور تاسیس وتشكیل موزه بناگردید. ولی پس از انتقال تخت طاووس از موزه های قدیم و تالار آئینه به آن و نیز برگزاری سلامهای خاص ورسمی درآن بتدریج نام تالار سلام را به خود گرفت.
در این تالار نفیس ترین اشیاء و آثار هنری اهدایی، بویژه جواهرات سلطنتی نگهداری میشد. در سال ۱۳۴۵ به سبب برگزاری مراسم تاجگذاری محمدرضا شاه پهلوی در این تالار، موزه آرایی آن بطور كلی دگرگون شد و به شكل امروزی درآمد.
در طبقه زیرین تالار سلام حوض خانه ای قرار دارد. امروزه حوض خانه وسیع زیرین به دو بخش تقسیم گردیده است : بخش شرقی با نام تالار مخصوص به نمایش هنرهای ظریفه ایران در دوره قاجار، و بخش غربی آن با نام نگارخانه برای ارائه آثار نقاشی هنرمندان ایران دردوره قاجار اختصاص یافته است.
منبع : فرهنگسرا


همچنین مشاهده کنید